لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

نخستین واکنش حسن روحانی به سرنگونی پهپاد آمریکایی


حسن روحانی در دیدار با گابریلا کوئواس بارون، رئیس اتحادیه بین‌المجالس جهانی
حسن روحانی در دیدار با گابریلا کوئواس بارون، رئیس اتحادیه بین‌المجالس جهانی

رئیس‌جمهوری ایران در واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران گفت که «تجاوز آمریکا آغاز تنشی جدید از سوی آنها در منطقه است».

این نخستین بار است که حسن روحانی درباره مسئله سرنگونی پهپاد آمریکا اظهارنظر کرده است.

تنش بین ایران و آمریکا روز پنج‌شنبه و با اقدام سپاه پاسداران در سرنگونی یک پهپاد آمریکایی به اوج خود رسید. تهران می‌گوید این هواپیمای بی‌سرنشین در آسمان ایران بوده، اما ایالات متحده می‌گوید در آسمان بین‌المللی در پرواز بوده‌ است.

آقای روحانی روز یکشنبه دوم تیرماه در دیدار با گابریلا کوئواس بارون، رئیس اتحادیه بین‌المجالس جهانی، مدعی شد که سرنگونی این پهپاد، «به خاطر عدم توجه به اخطارهای چندباره» بوده و از نهادهای بین‌المللی خواست که نسبت به این موضوع، «عکس‌العمل مناسبی» نشان دهند.

پیش از این، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران با «دفاعی» خواندن این حمله، دولت آمریکا را به «تجاوز» متهم کرد و گفت این اقدام را به سازمان ملل ارجاع می‌دهیم.

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل، روز ۳۰ خرداد در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت درباره سرنگونی پهپاد آمریکایی در نزدیکی تنگه هرمز، نوشته بود اقدام آمریکا، «غیرقانونی» و «خطرناک» است.

رئیسجمهوری ایران در اظهارات روز یکشنبه خود حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس را «مداخله‌جویانه» و «ریشه مشکلات منطقه» دانسته و گفته است بسیاری از مشکلات منطقه‌ای و جهان ریشه در «دیکتاتوری و قلدرمآبی» و «یک‌جانبه‌ گرایی» کشورهایی مثل آمریکا دارد.

مقام‌های دولت ترامپ در یک‌سال گذشته، رفتارهای منطقه‌ای ایران را عامل افزایش تنش در منطقه دانسته‌اند.

مایک پومپئو پارسال ۱۲ خواسته فراگیر را برای رسیدن به توافقی جدید با تهران اعلام کرد که از برنامه اتمی تا توقف حمایت از گروه‌های نیابتی در منطقه خاورمیانه، از آزادی شهروندان آمریکایی، پایان‌ دادن به تولید موشک‌های بالیستیک یا عملیات مخرب سایبری تا توقف حمایت از طالبان را در بر می‌گرفت.

دولت آمریکا خواهان گفت‌‌وگوی بدون پیش‌شرط با ایران درباره این خواسته‌ها هستند ولی با مخالفت مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به‌ویژه علی خامنه‌ای مواجه شده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا و سایت رادیو فردا/ ر.ح/ ک.ر
XS
SM
MD
LG