لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۱

حسن روحانی در نشست خبری: از دی‌ ۹۶ وارد شرایط جدیدی شدیم


حسن روحانی می‌گوید: ایران در برابر تحریم‌های اقتصادی «شکست نخورد»
حسن روحانی می‌گوید: ایران در برابر تحریم‌های اقتصادی «شکست نخورد»

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه از دی‌ماه ۹۶ ایران وارد شرایط جدیدی شد گفت: از «شرایط بحرانی و شبه بحرانی» عبور کرده‌ایم.

حسن روحانی روز دوشنبه، ۲۲ مهر، در ابتدای نشست خبری‌اش با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: از آغاز دولت یازدهم در سال ۹۲ تا دی‌ماه ۹۶ «همه شاخص‌های سیاسی، امنیتی، منطقه‌ای و اقتصادی در مسیر درستی بود» اما از دی ۹۶ «وارد شرایط جدیدی شدیم که کبریت آن ابتدا از داخل و سپس از خارج زده شد».

اعتراض‌های دی‌ماه ۹۶ که از شهر مشهد شروع شد و به سرعت به بیش از ۱۰۰ شهر دیگر کشیده شد، به‌ گفته چند مقام در دولت حسن روحانی، از سوی اصولگرایان مشهد با عنوان «نه به گرانی» کلید خورد، اما از کنترل برگزارکنندگان خارج و به شعارهای ضدحکومتی کشیده شد و شعارهایی در حمایت از حکومت پهلوی و پشیمانی از وقوع انقلاب ۵۷ نیز سر داده شد.

حسن روحانی در نشست خبری خود همچنین خروج آمریکا از برجام را تلویحا یکی از پیامدهای اعتراض‌های دی‌ماه ۹۶ دانست و گفت: «حوادث ۹۶ را من هم پیش‌بینی نمی‌کردم؛ که عده‌ای افراد کم‌خرد شرایطی را پیش بیاورند که بعد، از آن ضدانقلاب بهره‌برداری کند و ترامپ هم از برجام خارج شود».

وی با این حال مدعی شد که ایران در برابر تحریم‌های اقتصادی «شکست نخورد» و جمهوری اسلامی در حال حاضر «از لحاظ سیاسی و بین‌المللی شرایطی بسیار قوی‌تر و مستحکم‌تر دارد».

آمادگی برای دیدار با ترامپ «در قالب سران ۱+۵»

حسن روحانی همچنین درباره خبرهای مربوط به دیدار احتمالی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در جریان سفرش به نیویورک گفت آمادگی داشت که در آن سفر، نشست پنج به علاوه یک در «سطح سران» برگزار شود.

وی گفت: «به دنیا گفتیم ما از مذاکره نمی‌ترسیم و حتی آماده بودیم در نیویورک ۱+۵ در سطح سران برگزار شود به شرط آنکه جلسه ۱+۵ باشد نه برای انتخابات آقای ترامپ».

حسن روحانی همچنین بار دیگر یادآور شد هر زمان احساس کند «منافع ایران در جلسه‌ای تأمین می‌شود» وی حاضر است «قربانی شود» و در چنین جلسه‌ای شرکتد کند.

حسن روحانی مهرماه امسال در نشست مجمع عمومی سازمان ملل حضور پیدا کرد و مذاکراتی با رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا، کشورهای عضو برجام، انجام داد.

در این زمینه گزارش‌هایی مبنی بر تلاش امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه برای انجام ملاقات بین روسای‌جمهوری آمریکا و ایران منتشر شد ولی مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کردند که واشینگتن ابتدا باید تحریم‌ها علیه تهران را لغو کند.

گروه پنج به علاوه یک شامل فرانسه، بریتانیا، آمریکا، روسیه، چین و آلمان است. ایالات متحده اردیبهشت پارسال از توافق این گروه با ایران خارج شد و تحریم‌های شدیدی علیه تهران وضع کرد.

XS
SM
MD
LG