لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۷

رده‌بندی آزادی رسانه‌ها در جهان: ایران با رتبه ۱۷۳ در انتهای جدول


ایران از نظر آزادی رسانه‌ها در بین ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۷۳ قرار گرفته است
ایران از نظر آزادی رسانه‌ها در بین ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۷۳ قرار گرفته است

سازمان گزارشگران بدون مرز در تازه‌ترین رتبه‌بندی آزادی رسانه‌ها در ۱۸۰ کشور جهان، جمهوری اسلامی ایران را در رتبه ۱۷۳قرار داده است.

«شاخص آزادی رسانه‌ها در جهان» عنوان گزارشی است که سالانه توسط سازمان گزارشگران بدون مرز تهیه می‌شود. تازه‌ترین جدول روز سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ منتشر شد.

در این گزارش کشور نروژ برای چهارمین سال متوالی به عنوان آزادترین و امن‌ترین کشور برای رسانه‌ها معرفی شده است.

در رده دوم این جدول مانند سال گذشته، کشور فنلاند قرار دارد. رتبه سوم به دانمارک رسیده است.

رتبه آزادی مطبوعات در آمریکا نیز در رده چهل و چهارم قرار گرفته است. آمریکا سال گذشته در رده چهل و هشتم قرار داشت. در این جدول، اسرائیل نیز در رتبه ۸۸ قرار دارد.

حکومت ایران سه رتبه تنزل کرده است

جمهوری اسلامی ایران در جدول سال ۲۰۱۹ در رتبه ۱۷۰ قرار داشت و اکنون سه رده تنزل کرده است و جزو ۱۷ کشوری است که در نقشه جهانی آزادی رسانه‌ها با رنگ سیاه مشخص شده‌اند.

سال ۲۰۱۳ که حسن روحانی در ایران به قدرت رسید، این کشور در رتبه ۱۷۴ قرار داشت. رتبه ایران در سال‌های بعد دستخوش تغییراتی شد و چند پله بهبود یافت، ولی اکنون به همان وضعیت سابق بازگشته است.

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش خود درباره ایران از حکومت جمهوری اسلامی به عنوان یکی از سرکوبگرترین کشورها در چهار دهه گذشته نام برده است.

بر اساس گزارش این سازمان در چهار دهه گذشته حداقل ۸۶۰ روزنامه‌نگار و شهروند-خبرنگار در ایران زندانی یا اعدام شده‌اند.

حکومت ایران با کنترل قوی و گسترده رسانه‌ها، آزار و اذیت روزنامه‌نگاران مستقل، دادگاه‌های ناعادلانه، ارعاب روزنامه‌نگاران، بازداشت‌های خودسرانه و صدور احکام حبس طولانی‌مدت برای روزنامه‌نگاران این کشور را به یک محل کاملا ناامن برای روزنامه‌نگاران تبدیل کرده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز با اشاره به تلاش‌های گسترده شهروند-خبرنگاران در شبکه‌های اجتماعی برای اطلاع‌رسانی آزاد گفته است حکومت ایران در سال‌های اخیر دامنه فشار خود علیه رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران را به خارج از مرزها گسترش داده و رسانه‌های بین‌المللی را نیز هدف قرار داده است.

وضعیت وخیم مطبوعات در غرب آسیا

در کشورهای آسیایی بهترین رتبه متعلق به کره جنوبی است که در رده چهل و دوم قرار دارد.

وضعیت آزادی رسانه‌ها در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا بسیار بد است. بهترین رتبه در این منطقه متعلق به لبنان است که در رتبه ۱۰۲ قرار دارد. ترکیه در رتبه ۱۵۴، عراق در رتبه ۱۶۲ و عربستان سعودی در رتبه ۱۷۰ قرار دارند.

سه کشور متحد جمهوری اسلامی یعنی سوریه، چین و کره شمالی نیز به ترتیب در رتبه‌های ۱۷۴، ۱۷۷ و ۱۸۰ قرار دارند.

XS
SM
MD
LG