لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

«درندگان آزادی اطلاع‌رسانی در جهان»؛ تصویر خامنه‌ای در کنار رهبران ۳۶ کشور دیگر


سازمان «گزارشگران بدون مرز» یک نمایشگاه مجازی از پرتره‌های «ناقضان آزادی رسانه‌ها» برپا کرده است که در میان آن‌ها تصویر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در کنار محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، و ۳۴ تن دیگر از رهبران کشورها به چشم می‌خورد.

این سازمان برای نخستین بار در نمایشگاه خود که عنوان «درندگان آزادی اطلاع‌رسانی در جهان» را بر خود دارد، تصاویر دو زن را قرار داده که هر دو از آسیا هستند؛ شیخ حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش، و کری لم، رئیس اجرایی هنگ‌کنگ.

گزارشگران بدون مرز خانم لم را «عروسک خیمه‌شب‌بازی» چین نامیده و می‌گوید که او آشکارا سیاست‌های پکن در قبال رسانه‌ها را دنبال می‌کند و از جمله نسبت به تعطیلی روزنامه مستقل و تاثیرگذار «اپل دیلی» و بازداشت بنیان‌گذار آن اقدام کرده است.

این سازمان همچنین با انتقاد از خانم حسینه که از سال ۲۰۰۹ تاکنون قدرت را در بنگلادش در دست دارد، نوشت که او در سال ۲۰۱۸ قانونی در رابطه با امنیت دیجیتال تصویب کرده که از آن زمان تاکنون به بازداشت و تعقیب قضایی بیش از ۷۰ روزنامه‌نگار و بلاگر انجامیده است.

پرتره ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، نیز در این نمایشگاه دیده می‌شود و گزارشگران بدون مرز او را متهم ساخته که از زمان بازگشت خود به قدرت در سال ۲۰۱۰ تاکنون به طور مداوم فشار بر رسانه‌های مستقل را افزایش داده است.

در این میان، آیت‌الله خامنه‌ای فهرست بلندبالایی از نقض حقوق رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای را در کارنامه خود دارد که از بازداشت هزاران روزنامه‌نگار، بلاگر و شهروند – خبرنگار گرفته تا شکنجه، قتل و اعدام آن‌ها را در بر می‌گیرد. از جمله آخرین این موارد اعدام روح‌الله زم، سردبیر وبسایت و کانال تلگرامی «آمدنیوز» در زمستان گذشته است که اعتراضات بسیاری را به همراه داشت.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهور برزیل،کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه،الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان، عمران خان نخست‌وزیر پاکستان، حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین، عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهوری مصر و الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس، از دیگر رهبرانی هستند که پرتره آن‌ها در این گالری به نمایش گذاشته شده است.

بر اساس گزارش وبسایت گزارشگران بدون مرز/س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG