لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

طرح «قانون مهسا» برای تحریم مقامات ارشد جمهوری اسلامی به سنای آمریکا ارائه شد


مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه و آلکس پدیلا، سناتور دموکرات، روز پنجشنبه ۵ مرداد طرح «قانون مهسا» برای تحریم مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به دلیل نقض حقوق بشر را به مجلس سنا ارائه کردند.

طرح این دو سناتور مشابه و مکمل طرحی است که در اردیبهشت سال جاری در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید.

این طرح در صورت تبدیل شدن به قانون علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و ابراهیم رییسی، رئیس جمهوری ایران٬ را به خاطر نقض حقوق بشر مورد تحریم قرار می‌دهد.

سناتور روبیو در بیانیه‌ای در خصوص این طرح، نقض حقوق بشر در ایران توسط مقامات جمهوری اسلامی را «وحشیانه» خواند.

او گفت: «حکومت ایران به عنوان یک دولت حامی تروریسم، به طور فعال علیه مردم خود و کشورهای بی‌شماری دیگر عمل کرده است و اقدامات آن ویرانی به بار آورده است.»

این سناتور جمهوری‌خواه تصریح کرد که ایالات متحده باید فشار اقتصادی علیه مقامات ارشد حکومت جمهوری اسلامی ایران را که فعالانه در سرکوب در شهروندان ایرانی مشارکت دارند، ارزیابی کرده و مجدداً تقویت کند.

سناتور آلکس پدیلا نیز گفت: «پس از قتل وحشیانه مهسا امینی، معترضان ایرانی با شجاعت فوق العاده‌ای اعتراض خود را به حکومت ایران نشان دادند. ما نیز باید سهم خود را انجام دهیم تا رهبران ایران را به دلیل سرکوب خشونت آمیز این اعتراضات و سرکوب، سانسور و سوء استفاده مداوم حکومت علیه شهروندان پاسخگو کنیم.»

این طرح دولت آمریکا را ملزم می‌کند که هر ۹۰ روز گزارشی درباره افراد مسئول نقض حقوق بشر در ایران، علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی و دفاتر و نهادهای مرتبط با آنها، به کنگره ارائه دهد.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ششم اردیبهشت طرح «قانون مهسا» را تصویب کرد.

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در بیانیه‌ای پس از تصویب این طرح گفته بود: «حکومت ایران دست به نقض وحشیانه حقوق بشر علیه مردم ایران زده است و کنگره متعهد است که این حکومت را در قبال این جنایات پاسخگو کند.»

این نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان اضافه کرده بود که طرح «قانون مهسا» در صورت تصویب دولت جو بایدن را تحت فشار قرار خواهد داد تا رهبر و رئیس جمهوری ایران را به خاطر نقض حقوق بشر و تروریسم مورد تحریم قرار دهد.

جرقه اعتراضات سراسری و ادامه‌دار در ایران از روز ۲۶ شهریور سال گذشته در پی جان باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، زده شد و دامنه آن به سرعت گسترش یافت. در جریان سرکوب شدید این اعتراضات بیش از ۵۰۰ نفر از جمله ۶۴ نوجوان و ۳۴ زن، کشته شدند.

XS
SM
MD
LG