لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۲

روزنامه کیهان: پس از سلمان رشدی، ترامپ و پمپئو در نوبت بعدی هستند


مایک پمپئو در زمان کشته شدن قاسم سلیمانی وزیر امور خارجه ایالات متحده بود
مایک پمپئو در زمان کشته شدن قاسم سلیمانی وزیر امور خارجه ایالات متحده بود

روزنامه کیهان، که زیر نظر نماینده منصوب رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، در گزارشی با موضوع حمله به سلمان رشدی، آن را «زنگ خطری» برای عاملان کشتن قاسم سلیمانی خواند و دونالد ترامپ و وزیران خارجه و دفاع دولت او را به ‌«انتقام نزدیک» تهدید کرد.

این روزنامه در گزارش روز شنبه ۲۲ مرداد خود با نام بردن از رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده و همچنین مایک پمپئو و مارک اسپر، وزیران خارجه و دفاع دولت ترامپ، نوشت «حمله به سلمان رشدی زنگ خطری بود به عاملان ترور سردار سلیمانی که حتی اگر تحت حفاظت گسترده نیروهای امنیتی هم باشند، چقدر انتقام به آن‌ها نزدیک است».

سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی-آمریکایی هندی‌تبار، روز ۲۱ مرداد در شهری در غرب ایالت نیویورک با چاقو از ناحیه شکم و گردن مورد حمله قرار گرفت، اما در حال حاضر گزارش‌ها از بهبود وضعیت او در بیمارستان حکایت دارد.

روزنامه کیهان در این گزارش با تیتر «سلمان رشدی گرفتار انتقام الهی، ترامپ و پمپئو در نوبت بعدی» با ادعای این‌که این حمله نشانه «ضعف سیستم‌های اطلاعاتی» آمریکاست، افزود که «تدابیر شدید امنیتی هم نمی‌تواند از سوء‌قصد به جان افراد جلوگیری کند».

به‌نوشتۀ این روزنامه، مقامات جمهوری اسلامی بارها هشدار داده‌اند که عاملان اصلی «ترور» قاسم سلیمانی تاوان کار خود را خواهند داد و بعد از حمله به سلمان رشدی، «ترامپ و پمپئو بیشتر احساس خطر خواهند کرد».

قاسم سلیمانی که سال‌ها محوری‌ترین نقش را در تشکیل و حمایت شبه‌نظامیان شیعه در برخی کشورهای منطقه از جمله عراق ایفا کرده بود و با نیروی تحت امر خود در فهرست تروریستی ایالات متحده آمریکا قرار داشت، ۱۳ دی ۱۳۹۸ در پی حمله پهپادی به‌دستور دونالد ترامپ در نزدیکی فرودگاه عراق کشته شد.

از آن زمان مقامات جمهوری اسلامی بارها بر لزوم محاکمه عوامل دخیل در عملیات منجر به کشته شدن سلیمانی و همچنین گرفتن «انتقام‌ سخت» تأکید کرده‌اند.

تقدیر روزنامه کیهان از حمله به سلمان رشدی و تهدید ضمنی دونالد ترامپ و مایک پمپئو در گزارش این روزنامه در حالی است که روزنامه جوان، زیر نظر سپاه پاسداران، در همین روز با انتشار گزارشی مدعی شد این حمله «اقدامی پنهان با برنامه‌ریزی غرب برای اهداف خاص» است.

روزنامه جوان این اهداف را «از بلندکردن یک صدای جدید رسانه‌ای علیه جهان اسلام تا به‌هم‌زدن توافق با ایران» برشمرده و واکنش مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی در وین را برجسته کرده است که گفته بود «آیا عجیب نیست که با نزدیک شدن به توافق هسته‌ای احتمالی، امریکا ادعا‌هایی در مورد تلاش برای کشتن جان بولتون مطرح کرده و اکنون این اتفاق می‌افتد»؟

وزارت دادگستری ایالات متحده روز ۱۹ مرداد اعلام کرد که یک گماشته ایرانی عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به توطئه برای به قتل رساندن جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، متهم شده است.

XS
SM
MD
LG