لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

روسیه، آمریکا را به تقویت نیروهای نظامی خود در سوریه متهم کرد


فرمانده بلندپایه سنتکام به‌تازگی گفته بود روسیه تلاش ستاد مرکزی آمریکا برای کاهش تنش در سوریه را نادیده گرفته است
فرمانده بلندپایه سنتکام به‌تازگی گفته بود روسیه تلاش ستاد مرکزی آمریکا برای کاهش تنش در سوریه را نادیده گرفته است

فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه روز پنجشنبه یکم تیر مدعی شد روسیه اطلاعاتی در دست دارد که حاکی است آمریکا «در حال تقویت نیروهای نظامی خود در سوریه است».

به گزارش خبرگزاری رویترز، الکساندر لاورنتیف افزود آمریکا بر شمار نظامیان خود در شمال شرق و همچنین در منطقه التنف در جنوب شرق سوریه، «جایی که آمریکا زمانی طولانی آن را اشغال کرده است»، افزوده است.

ساعاتی پیش از سخنان نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در سوریه، یکی از فرماندهان ارشد ارتش آمریکا نیروی هوایی روسیه را متهم کرد که خلبانان خود را «تشویق می‌کند تا تحرکات هوایی در آسمان سوریه را گسترش دهند».

ژنرال الکسوس گرینکوویچ، فرمانده نیروهای ترکیبی هوایی در سنتکام روز ۳۱ خرداد به خبرنگاران گفت که جنگنده‌های روسی روزانه چند بار با زیرپا گذاشتن تعهدات مرتبط به خودداری از تحریکات هوایی میان دو قدرت نظامی آمریکا و روسیه، نیروهای آمریکایی در سوریه را در معرض خطر قرار می‌دهند.

این نظامی ارشد آمریکایی افزود در همان روز چهارشنبه یک فروند هواپیمای جنگی روسی وارد حریم هوایی بخشی از سوریه شد که نظامیان آمریکا در آن مستقر هستند و این رفتار در دوره اخیر سه تا چهار بار در روز رخ داده است.

او گفت جنگنده‌های روسی در شرایطی به «ماجراجویی هوایی» اقدام می‌کنند که حامل انواع بمب نیز هستند.

به گفته ژنرال گرینکوویچ، رویه تهاجمی و «مانورهای خطرناک» روسیه در آسمان سوریه «در حال وخیم‌تر شدن است» و آمریکا خود را برای رویارویی با عواقب آن آماده می‌کند. اما او توضیح بیشتری در مورد چگونگی این آمادگی نداد.

این فرمانده بلندپایه سنتکام هفته گذشته نیز گفته بود روسیه تلاش ستاد مرکزی آمریکا برای کاهش تنش را نادیده گرفته است.

الکسوس گرینکوویچ اظهار داشت که تلاش روسیه «برای تحریک نظامیان آمریکا، به جای تمرکز بر عملیات مقابله با تروریسم، به نفع گروه‌های تروریستی، مانند داعش است».

آمریکا هفته گذشته جنگنده‌های رادارگریز اف-۲۲ را در اقدامی که نمایش قدرت در برابر «تحریکات روسیه» تلقی شد، در بخش‌هایی از آسمان سوریه به پرواز درآورد.

سنتکام در بیانیه خود در خصوص اعزام این هواپیمای جنگی به سوریه، نوشته بود که «بهترین جنگنده در جهان» را پس از آن راهی منطقه کرده که نیروهای روس از «رفتار حرفه‎‌‌ای دور شده و به طرزی خطرناک عمل می‌کنند».

رسانه‌‌های آمریکا ماه گذشته گزارش دادند که در یک برخورد کم‌سابقه در سوریه، یک موشک ضد هوایی روسیه یک پهپاد آمریکایی از مدل ام‌کیو‑۹ را هدف قرار داده و به آن شدیداً آسیب زد.

کارشناسان آمریکایی عملکرد «خطرناک» روسیه در برابر نظامیان آمریکایی در سوریه را با تنش میان واشینگتن و مسکو بر سر جنگ روسیه در اوکراین مرتبط می‌دانند.

پاییز گذشته نیز یک جنگنده روسی یک پهپاد آمریکایی را بر فراز دریای سیاه ساقط کرد. ژنرال گرینکوویچ روز ۳۱ خرداد به خبرنگاران گفت که سران روسیه به خلبانان آن جنگنده «پاداش داده» و با این کار، دست خلبانان روس را در تحرکات مشابه در آسمان سوریه بازگذاشته‌اند.

ژنرال گرینکوویچ همچنین در یک نشست در کالیفرنیا گفت معتقد است که تقویت اتحاد میان روسیه و ایران در دوره اخیر، به عنوان دو کشوری که حامی بشار اسد و حکومت او در سوریه هستند، با «رفتار خطرناک روس‌ها در سوریه» ارتباط دارد.

فرمانده ارشد هوایی سنتکام گفت در حالی که روسیه استفاده از پهپادهای انتحاری ساخت ایران را در جنگ در اوکراین افزایش داده، خود را ناچار می‌بیند به شکلی اقدام کند که در راستای منافع تهران باشد.

او افزود: هر دوی آن‌ها (روسیه و ایران) می‌خواهند که آمریکا در سوریه حضور نداشته باشد اما «نخواهند توانست آمریکا را از حریم هوایی سوریه بیرون برانند».

از هزاران نیروی نظامی که آمریکا هشت سال پیش در چارچوب ائتلاف منطقه‌ای با متحدین خود، برای مقابله با داعش به سوریه فرستاد، اکنون حدود ۹۰۰ نظامی و شمار نامعلومی از پیمانکاران خصوصی در خاک سوریه باقی مانده‌اند.

این نیروها عمدتاً برای کمک به جنگجویان کُرد سوری در گروه موسوم به «قسد» در استان الحسکه و بخش‌های شمالی سوریه، در تلاش هستند که از سربرآوردن دوباره داعش جلوگیری کنند. اما آمریکا مرزهای عراق و سوریه در التنف را نیز رصد می‌کند.

نیروهای ویژه آمریکا وابسته به سنتکام نیز هر از گاهی در بخش‌هایی از سوریه در راستای منافع واشینگتن و متحدین منطقه‌ای خود عملیاتی را اجرا می‌کنند.

روسیه که از سال ۱۳۹۴ در سوریه و همگام با جمهوری اسلامی و گروه حزب‌الله برای دفاع از حکومت بشار اسد حضور دارد، از آغاز لشکرکشی خود به اوکراین در ۱۶ ماه گذشته، شمار زیادی از نظامیان و تسلیحات استقراریافته در سوریه را به جبهه‌های جنگ اوکراین فرستاده است.

با این حال، ارتش روسیه و ستاد نمایندگی ویژه رئیس‌جمهور آن کشور کماکان در سوریه فعال هستند.

با استفاده از رویترز، خبرگزاری روسی ریانووستی، بخش انگلیسی صدای آمریکا، یدیعوت آحرونوت و رادیو فردا/ ف.ر/آ.ت.
XS
SM
MD
LG