لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

ابراز نگرانی روسیه از سفر نیروهای آمریکا به جزیره قطبی نروژ


جت‌های جتگی نیروی هوایی آمریکا
جت‌های جتگی نیروی هوایی آمریکا

دولت روسیه روز پنجشنبه ۲۴ بهمن ضمن ابراز نگرانی از سفر یک واحد نیروی هوایی آمریکا به یکی از جزایر نروژ در قطب شمال از اسلو خواست از اقداماتی که می‌تواند باعث بی‌ثباتی این منطقه استراتژیک شود، پرهیز کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز پرسنل یک اسکادران نیروی هوایی آمریکا در ماه نوامبر برای بررسی فرودگاهی واقع در جزیره یان ماین نروژ و سنجش امکان فرود هواپیماهای نظامی ترابری مدل سوپر هرکولس سی ۱۳۰ جی از این فرودگاه دیدن کرده‌اند.

همزمان با ذوب شدن لایه‌های یخ در قطب شمال تحت تاثیر گرمایش زمین و گشایش راه‌های جدید حمل و نقل تنش در این منطقه که منابع انرژی غنی دارد افزایش یافته است. روسیه نیروهای خود را در منطقه افزایش داده و در حال بررسی امکانات بالقوه برای احداث خط لوله دریای شمال در این مناطق است.

در عین حال روسیه بارها در مورد افزایش هزینه‌های نظامی نروژ که عضو ناتو است و همینطور اقدامات آن برای توسعه زیرساخت‌های نظامی و استقرار نیروهای خارجی در این کشور ابراز نگرانی کرده است.

وزارت خارجه روسیه در مورد دیدار پرسنل نیروی هوایی آمریکا از فرودگاه جزیره نروژی به خبرگزاری رویترز گفت به نظر مسکو هدف اصلی اقدامات نظامی اخیر نروژ روسیه است و چنین اقداماتی منطقه را بی‌ثبات خواهد کرد.

وزارت خارجه روسیه افزود: «حضور نیروی هوایی آمریکا در این جزیره حتی اگر موردی باشد هشدار دهنده است. ما امیدواریم نروژ در تنظیم سیاست‌های خود در شمال مسئولانه و دوراندیشانه رفتار کند و از اقداماتی که به ثبات منطقه و مناسبات دو جانبه لطمه می زند، پرهیز کند.»

چندی پیش مسکو نروژ را به محدود کردن فعالیت‌های آن کشور در مجمع الجزایر سوالبار، واقع در مناطق دور افتاده قطب شمال متهم کرد و گفت برای حل این مشکل خواستار گفت‌وگو با اسلو است.

حضور پرسنل نیروی هوایی آمریکا در خود نروژ نیز سئوالاتی مطرح کرده است. با این حال فرانک باکه ینسن، وزیر دفاع نروژ پیامدهای این دیدار را برای وضعیت منطقه و مناسبات نروژ و روسیه کم اهمیت دانست.

او خطاب به پارلمان نروژ گفت: «پروازهای موردی هواپیماهای ترابری کشورهای متحد به فرودگاه جزیره یان ماین روی وضعیت امنیتی شمال تاثیر نخواهد داشت.»

او افزود به دلیل محدودیت‌های فعلی نیروی هوایی نروژ در سال ۲۰۱۹ از کشورهای متحد خواسته شده در پروازهای ترابری به این کشور کمک کنند.

به گفته او، هواپیماهای نظامی باربری کشورهای فرانسه، اتریش، سوئد و دانمارک بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ به جزیره یان ماین پرواز کرده‌اند.

وزیر دفاع نروژ اطمینان داد: «از فرودگاه یان ماین برای اهداف نظامی استفاده نخواهد شد.»

XS
SM
MD
LG