لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

سفیر روسیه: حملات اسرائیل به سوریه تهدید مستقیم برای پروازهای غیرنظامی است


عکس خبرگزاری رسمی سوریه که ظاهرا خسارات ناشی از حمله اسرائیل در سال ۲۰۱۳ را نشان می‌دهد
عکس خبرگزاری رسمی سوریه که ظاهرا خسارات ناشی از حمله اسرائیل در سال ۲۰۱۳ را نشان می‌دهد

سفیر روسیه در سوریه می‌گوید که حملات هوایی و موشکی اسرائیل به سوریه یک «تهدید مستقیم» علیه مسافران و هواپیماهای غیرنظامی در این کشور است.

الکساندر یفیموو، سفیر روسیه در دمشق، روز پنج‌شنبه، ۱۳ آبان، در مصاحبه با خبرگزاری روسی تاس گفت حملات اسرائیل به سوریه حمل و نقل هوایی غیرنظامی را در آسمان سوریه مستقیما تهدید می‌کند.

وی افزود: «لحظه نگران‌کننده دیگر حملات مکرر موشکی (زمینی) اسرائیل است. آنها اغلب حتی حومه دمشق را هدف قرار می‎دهند و مواردی وجود داشته که انفجارهایی مستقیما در مناطق مسکونی پایتخت رخ داده است.»

سخنان سفیر روسیه یک روز پس از تازه‌ترین حمله منتسب به اسرائیل علیه سوریه بیان شد.

بامداد چهارشنبه، ۱۲ آبان، موشک‌های زمین به زمینی که ظاهرا از شمال اسرائیل شلیک شده بود حومه دمشق را هدف قرار داد.

روز هشتم آبان نیز حملات موشکی زمینی دیگری به سوریه، آن نیز ظاهرا از شمال اسرائیل، علیه حومه دمشق انجام شد. حمله یادشده، برخلاف اکثر موارد، در میانه ظهر انجام شد. دیگر حملات اخیر اسرائیل روزهای سوم آبان و ۲۱ مهر صورت گرفت.

از بعد از دیدار روز ۳۰ مهر میان نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، که در بندر سوچی انجام شد، سه مورد حمله منتسب به اسرائیل در سوریه رخ داده است.

با این حال به نظر می‌رسد که حملات موشکی زمین به زمین منتسب به اسرائیل علیه سوریه در دوره اخیر بیشتر از حملات هوایی از طریق نفوذ به آسمان سوریه یا حریم هوایی لبنان باشد.

مقامات اسرائیلی درباره این حملات سکوت کرده‌اند، ولی رسانه‌های آن کشور تلویحا و با اطمینان حملات را کار ارتش و اقداماتی در ادامه نبرد اسرائیل علیه ایران در منطقه می‌دانند.

در مورد تمامی حملات، ارزیابی بر این است که ظاهرا نیروهای متحد ایران و محموله‌های جنگ‌افزار تازه انتقال یافته برای حزب‌الله از سوی ایران، آماج موشک‌های اسرائیل بوده است.

روزنامه اسرائیلی هیوم در تل‌آویو روز ۱۳ آبان نوشت که اظهارات سفیر روسیه در دمشق، با سخنان مقامات اسرائیلی در مورد ادامه تفاهم‌های میان روسیه و اسرائیل در خصوص این‌که اسرائیل می‌تواند به حملات در سوریه ادامه دهد، تناقض دارد.

زئو الکین، وزیر شهرسازی اسرائیل که روس‌زاده است و نفتالی بنت را در مذاکرات سوچی همراهی کرده و مترجم گفت‌وگوی دو رهبر بود، اظهار داشته که آقای پوتین تفاهم‌های پیشین در مورد عملیات اسرائیل در سوریه را تایید کرده است.

نفتالی بنت نیز در بازگشت به کشورش گفت که آقای پوتین «نیازهای امنیتی اسرائیل» را درک می‌کند.

ولادیمیر پوتین در بخش علنی ملاقات خود با نفتالی بنت گفت که درباره مشکلاتی که در راه بازسازی سوریه وجود دارد، با نخست وزیر اسرائیل گفت‌وگو خواهد کرد؛ اشاره او ظاهرا به حملات متعدد اسرائیل به زیرساخت‌های سوریه بود.

در این میان و در حالی‌ که کرملین اظهارات دولتمردان اسرائیل را در خصوص ادامه تفاهم‌ها در باره حملات اسرائیلی به سوریه تایید نکرده یا بر خلاف آن نیز سخنی نگفته‌، دو مقام ارشد روسی در سوریه در دوره اخیر نسبت به عواقب حملات هوایی منتسب به اسرائیل در سوریه هشدار داده‌اند.

دریادار وادیم کولیت، معاون ستاد نیروهای سوریه مستقر در سوریه تاکید کرده که پدافند هوایی سوریه با تجهیزات وموشک‌های روسی تقویت شده به گونه‌ای که بسیاری از موشک‌های شلیک شده در حملات اخیر اسرائیل «رهگیری» شده است.

در صورت درستی اظهارات دریادار کولیت، بعید نیست که نگرانی اسرائیل از عدم موفقیت حملات هوایی، باعث شده که ارتش این کشور شلیک موشک‌های زمین به زمین به سوریه را بیشتر کرده باشد.

الکساندر یفیموو، سفیر روسیه در دمشق، در گفت‌وگوی روز ۱۳ آبان با خبرگزاری تاس ضمن تاکید بر حمایت روسیه از حکومت بشار اسد گفت: «زمانی می‌توان درباره عادی‌سازی اوضاع در سوریه سخن گفت که مقامات قانونی سوریه فرصت انجام فعالیت‌های ضد تروریستی تمام‌عیار را در سراسر قلمرو حاکمیتی کشور، بدون دخالت و موانع نیروهای خارجی که غیردوستانه هستند، داشته باشند.»

آقای یفیموو افزود به دنبال «نابودی آخرین مواضع تروریستی در حومه دمشق در تابستان ۲۰۱۸، بسیاری از امور در پایتخت رو به بهبود گذاشته ولی هنوز برای صحبت درباره بازگشت کامل به زندگی آرام، زود است».

روسیه حامی بقای حکومت بشار اسد است و در شش سال اخیر از جنگ داخلی ۱۱ ساله سوریه در کنار نیروهای ارتش سوری، در حمله به داعش و سایر نیروهای مسلحی که هنوز بخش‌هایی از سوریه را در دست دارند، جنگیده است.

XS
SM
MD
LG