لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

حملات گسترده روسیه به اوکراین در آستانه روز پیروزی در جنگ جهانی دوم با پهپادهای ساخت ایران


نمایی از اصابت قطعات لاشه پهپادهای ساخت ایران به یک ساختمان‌ مسکونی در کی‌یف در روز دوشنبه
نمایی از اصابت قطعات لاشه پهپادهای ساخت ایران به یک ساختمان‌ مسکونی در کی‌یف در روز دوشنبه

روسیه بامداد روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت و یک روز قبل از مراسم پیروزی در جنگ جهانی دوم که در این کشور روز نهم ماه مه برگزار می‌شود، گسترده‌ترین حملات پهپادی به اوکراین در چند ماه اخیر را انجام داد.

شهردار کی‌یف گفت که در این حملات ۶۰ فروند پهپاد انتحاری ساخت ایران به سوی اهداف گوناگون در خاک اوکراین شلیک شده است.

به گفته او، تمامی ۳۶ پهپادی که به سوی پایتخت در حال حرکت بودند در آسمان رهگیری و منهدم شدند و بر اثر اصابت قطعات لاشه این پهپادها به ساختمان‌های مسکونی حداقل پنج نفر در کی‌یف مجروح شده‌اند.

فرماندار نظامی کی‌یف نیز گفت لاشه چند پهپاد روی باند فرودگاه بین‌المللی ژولیانی افتاده ولی به تاسیسات این فرودگاه آسیبی وارد نیامده است.

آژیر حمله هوایی به مدت چند ساعت در دو سوم از خاک اوکراین به صدا درآمد.

به گفته سخنگوی فرمانداری نظامی بندر اودسا، بر اثر اصابت یک موشک به یک انبار مواد غذایی در این بندر حاشیه دریای سیاه، این ساختمان آتش گرفته و سه نفر مجروح شدند.

این گسترده‌ترین حملات پهپادی روسیه از اوایل ماه مارس تاکنون است. حملات موشکی و پهپادی روسیه که طی دو ماه گذشته متوقف شده بود از حدود ده روز پیش از سرگرفته شد.

مسکو خود را برای مراسم سالگرد پیروزی بر ارتش آلمان نازی که در روز نهم ماه مه برگزار می‌شود آماده می‌کند و صاحبنظران معتقدند که روسیه با تشدید حملات به اوکراین قصد دارد چنین وانمود کند که در تهاجم نظامی به این کشور موفق بوده است.

همزمان، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز دوشنبه اعلام کرد که مراسم پیروزی بر ارتش آلمان نازی از این پس در روز هشتم ماه مه برگزار خواهد شد. دلیل تغییر این تاریخ فاصله گرفتن از سنت اتحاد شوروی و روسیه و انطباق این یادبود با روزی است که در کشورهای غربی جشن گرفته می‌شود.

آقای زلنسکی در یک پیام ویدئویی خطاب به ملت اوکراین گفت: «نبرد قهرمانانه سربازان ما در جبهه‌های جنگ علیه روسیه یادآور قهرمانی میلیون‌ها اوکراینی در برابر نازیسم است. متاسفانه اهریمن بازگشته است و مثل همان دوران به شهرها و روستاهای ما حمله کرده و مردم ما را می‌کشد. اهریمن امروزی که روسیه مدرن آن را زنده کرده همچون نازیسم شکست خواهد خورد».

ارتش آلمان در آخرین ساعات روز هشتم ماه مه در برلین تسلیم شد ولی ساعت به وقت مسکو بامداد روز نهم ماه مه بود و به همین دلیل در دوران اتحاد شوروی و سپس فدراسیون روسیه، این مراسم در روز نهم ماه مه برگزار می‌شود که تعطیلات ملی بسیار مهمی است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت ولودیمیر زلنسکی با تغییر این تاریخ به خاطره اوکراینی‌هایی که علیه نازیسم جنگیده‌اند خیانت کرده است.

او افزود: «خائن بدتر از دشمن است و زلنسکی تجسم یهودا در قرن بیست‌ویکم است».

اوکراین به عنوان بخشی از اتحاد شوروی در طول جنگ جهانی دوم در قیاس با جمعیت منطقه به نسبت روسیه تلفات بیشتری داد و درعین حال یکی از مناطق اصلی سکونت یهودیان اروپا بود که در نسل‌کشی هولوکاست از بین رفتند.

در تقویم اتحادیه اروپا و براساس بیانیه مهمی که در سال ۱۹۵۰ از سوی دولت فرانسه صادر و پایه‌گذار نهادی شد که امروزه به عنوان اتحادیه اروپا می‌شناسیم، نهم ماه مه «روز اروپا» نامگذاری شده است.

کمیسیون اروپا روز دوشنبه خبر داد که اورسلا فن درلاین، رئیس این کمیسیون، روز سه‌شنبه ۹ مه به کی‌یف سفر می‌کند.

روسیه اعلام کرده که مراسم یادبود پیروزی در جنگ جهانی دوم را امسال به شکل محدودی برگزار خواهد کرد. دولت‌های غربی می‌گویند دلیل این تصمیم نگرانی‌های امنیتی مسکو و در عین حال تضعیف ارتش این کشور در طول تهاجم نظامی به اوکراین است.

مقامات نظامی اوکراین می‌گویند روسیه تلاش می‌کند تا روز ۹ مه شهر باخموت را تصرف کند و ماموریت نیروهای اوکراینی جلوگیری از سقوط کامل این شهر است.

گزارش‌هایی نیز از تبادل آتش توپخانه در جبهه‌های شمال شرقی در حومه شهر سومی و جبهه‌های جنوب شرقی در استان زاپروژیا منتشر شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG