لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۷

هشدار روسیه: غرب تامین و انتقال تسلیحات به اوکراین را متوقف کند


سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه

همزمان با افزایش تنش بین مسکو و کی‌یف، معاون وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه، ۲۹ دی‌ماه، با هشدار در مورد به خطر افتادن «امنیت اروپا» گفت که غرب باید تامین تسلیحات اوکراین را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، سرگئی ریابکوف واشینگتن و ناتو را در بالا گرفتن بحران بین روسیه و اوکراین «مقصر» دانسته و غرب را متهم کرد که از اوکراین به‌ عنوان «اهرم فشار» بر روسیه استفاده می‌کند.

این سخنان در اوج نگرانی‌ها از استقرار حدود یک‌صد هزار نیروی نظامی روسیه در مرز اوکراین بیان می‌شود.

روسیه اتهام برنامه‌ریزی برای تهاجم جدید به اوکراین را رد کرده، اما در عین حال هشدار داده است که اگر غرب با خواسته‌های آن از جمله عدم پذیرش اوکراین در پیمان ناتو موافقت نکند، اقدامات نظامی در پیش می‌گیرد.

آمریکا و ناتو در مذاکرات هفته گذشته درخواست روسیه مبنی بر عدم پیوستن اوکراین به ناتو را رد کردند.

در همین حال، ولودومیر زلینسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز چهارشنبه در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، که به کی‌یف سفر کرده است، از واشینگتن به دلیل «حمایت» و «کمک نظامی فزاینده» در میانه تنش‌ها قدردانی کرده بود.

آقای بلینکن، پیشتر از کمک ۲۰۰ میلیون دلاری ایالات متحده برای کمک به تامین امنیت کی‌یف خبر داده بود.

دولت اوکراین هشدار داده که روسیه ممکن است از چند مسیر، از جمله خاک بلاروس، به این کشور حمله کند.

این در حالی است که معاون وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه تاکید کرد که «آمریکا نگران مانورهای نظامی مشترک روسیه و بلاروس نباشد».

وزیر خارجه آمریکا قرار است در دو روز آینده (پنج‌شنبه و جمعه) با متحدان خود در برلین و همچنین با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، در ژنو سوئیس دیدار و گفت‌وگو کند.

آمریکا و متحدانش در هفته‌های گذشته در مورد پیامدهای سنگین تجاوز نظامی روسیه به اوکراین هشدار داده‌اند.

کاخ سفید روز ۲۴ دی‌ماه به نقل از نهادهای امنیتی آمریکا اعلام کرد که روسیه واحدها و عوامل عملیاتی خود را به مناطق تحت کنترل شورشیان در شرق اوکراین اعزام کرده است تا با خرابکاری و متهم کردن اوکراین به انجام این اقدامات، بهانه لازم برای حمله نظامی به این کشور را فراهم کند.

غرب در سال‌های گذشته به دلیل الحاق ناحیه کریمه به خاک روسیه و حمایت نظامی آن کشور از شورشیان در شرق اوکراین تحریم‌های اقتصادی شدیدی علیه مسکو وضع کرده است. در درگیری‌های نظامی شرق اوکراین که از آوریل ۲۰۱۴ آغاز شد بیش از ۱۳ هزار نفر کشته شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز، اینترفکس، وب‌سایت الجزیره و گزارش‌های رادیو فردا/ آ. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG