لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

روسیه تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران را غیرقانونی خواند


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران

وزیر خارجه روسیه با رد تلاش‌های آمریکا برای اعمال محدودیت دائم تسلیحاتی علیه ایران گفت که این «تلاش‌ها غیرقانونی» است و به نتیجه نمی‌رسد.

سرگئی لاوروف که روز پنج‌شنبه، سوم مهرماه در یک نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران شرکت کرده بود، گفت آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را برگرداند و روسیه در زمینه انرژی هسته‌ای، صنعتی و حمل و نقل با ایران همکاری خواهد کرد.

او در عین حال اشاره‌ای به همکاری‌ نظامی با ایران از جمله خرید و فروش تسلیحات نکرد.

این سومین سفر محمدجواد ظریف در طول ده ماه گذشته به روسیه است. خبرگزاری فارس گزارش داده که آقای ظریف قرار است در روزهای آینده به چین نیز سفر کند.

وزیر خارجه ایران نیز در این نشست خبری، با توصیف روسیه به عنوان «دوست راهبردی» ایران، از برگزاری کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی دو کشور در ماه آینده میلادی خبر داد.

دولت آمریکا مردادماه سال جاری تلاش کرد قطعنامه‌ای را به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برساند تا تحریم تسلیحاتی ایران را که ۲۷ مهر امسال به پایان می‌رسد تمدید کند، اما ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت با آمریکا همراه نشدند.

به دنبال آن آمریکا اعلام کرد که مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران که شامل تحریم‌های تسلیحاتی می‌شود را فعال کرده است.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز اول مهرماه در گفت‌وگو با رادیوفردا گفت رژیم ایران بزرگ‌ترین حامی تروریسم در دنیا است و این نگران‌کننده است که این حکومت «به تسلیحات متعارف دسترسی داشته باشد».

او تاکید کرد کشورهایی چون روسیه و چین «تمایل دارند که به ایران سلاح بفروشند چون آنها تعهدات اخلاقی که ما در زمینه ارسال این تسلیحات داریم را ندارند».

دولت آمریکا همچنین اعلام کرده است که ناقضان تحریم تسلیحاتی ایران را با تحریم‌های ثانویه مجازات کرده و مانع دسترسی آنها به بازار ایالات متحده خواهد شد.

علاوه بر روسیه، سه کشور اروپایی حاضر در توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام می‌گویند به دلیل این که آمریکا دو سال پیش خروج خود از این توافق را اعلام کرد اکنون نمی‌تواند با استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، تحریم‌های بین المللی علیه ایران را فعال کند.

اما در مقابل مقام‌های آمریکایی می‌گویند چون ایالات متحده از امضاکنندگان قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در تایید برجام است، می‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند.

در تازه‌ترین انتقادات، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز سه‌شنبه اول مهرماه در سخنرانی مجازی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت با اقدام آمریکا برای فعال کردن مکانیسم تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران موافق نیست و راهبرد فشار حداکثری آمریکا علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام بوده است.

این انتقادات در حالی مطرح می‌شود که مقام‌های آمریکایی می‌گویند، راهبرد «فشار حداکثری» باعث شده است که جمهوری اسلامی میلیاردها دلار از درآمدهای خود را از دست بدهد و دچار بحران مالی شود و این سیاست در تضعیف حکومت ایران و گروه‌های شبه‌نظامی که به نیابت از حکومت ایران در منطقه فعالیت می‌کنند، بسیار موفق عمل کرده است.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سوم مهرماه تاکید کرد که راهبرد فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران موفقیت‌آمیز بوده و موجب محروم شدن این کشور از دسترسی به ثروتی در حدود ۷۰ میلیارد دلار شده است.

به گفته آقای پومپئو، در سه سال و چند ماه اخیر دولت دونالد ترامپ کوشیده است عرصه تحولات را تغییر دهد و دسترسی حکومت ایران به پول، منابع، ثروت و ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای را قطع کند.

XS
SM
MD
LG