لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۵

روسیه و چین تحریم های تازه آمریکا را محکوم کردند


 یک سوخو ۳۵ (عکس از آرشیو)
یک سوخو ۳۵ (عکس از آرشیو)

به دنبال تحریم‌های آمریکا علیه یک نهاد نظامی چین به دلیل خرید جنگنده و سیستم دفاع موشکی، مسکو و پکن روز جمعه این تحریم‌ها را محکوم کردند.

روسیه و چین درباره این تحریم های جدید واشنگتن که برای اولین بار شامل چین نیز خواهد شد هشدار دادند که این اقدام ممکن است برای آمریکا عواقبی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت آمریکا چین را به خاطر خرید جنگنده و سیستم دفاع موشکی روسی تحریم کرده و تهدید کرده است که در مورد سایر مشتریان تسلیحات روسیه نیز تحریم های مشابهی وضع خواهد کرد.

سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، واشینگتن را به در پیش گرفتن روش های ناعادلانه و اعمال فشار برای بیرون راندن روسیه از بازار بین المللی تسلیحات متهم کرد.

دمیتری پسکوف گفت: «این یک رقابت ناعادلانه و ناصادقانه است. تلاشی برای استفاده از روشهای خلاف قانون بازار و تجارت بین المللی با هدف تضعیف مهمترین رقیب تولید کننده های آمریکایی است.»

او افزود: «هیستری مداوم اعمال تحریم از سوی واشینگتن» ضربه دیگری به مناسبات دو کشور خواهد بود ولی به احتمال اقدام تلافی جویانه مسکو و چگونگی آن اشاره ای نکرد.

آمریکا روز پنجشنبه به خاطر خرید جنگنده های سوخو مدل اس یو ۳۵ و سامانه موشکی زمین به هوا اس ۴۰۰ ساخت روسیه بخش توسعه تجهیزات وزارت دفاع چین و مدیر آن را تحریم کرد.

این اولین مورد از تحریم یک کشور ثالث براساس مقررات تحریم های روسیه است و نشان می دهد که دولت دونالد ترامپ حاضر است در برخورد با روسیه مناسبات خود با کشورهای دیگر را به خطر بیاندازد.

واکنش چین

خبرگزاری فرانسه می افزاید، دولت چین که درگیر یک جنگ تجاری با آمریکاست از واشینگتن خواست این تحریم ها را لغو کرده و یا «عواقب آن را بپذیرد.»

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «اقدام دولت آمریکا اصول اساسی روابط بین المللی و مناسبات بین دو کشور و نیروهای مسلح دو کشور را به شدت نقض کرده است. ما از آمریکا می خواهیم که بلادرنگ این اشتباه را تصحیح کرده و تحریم ها را لغو کند، در غیر اینصورت آمریکا باید عواقب آن را بپذیرد.»

چین و روسیه که از نفوذ جهانی آمریکا ناراضی اند در سالهاهای اخیر مناسبات خود را تقویت کرده و اخیرا یک رزمایش مشترک برگزار کردند که بزرگترین مانور نظامی تاریخ روسیه است.

سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه هشدار داد که این کشور برای پایان دادن به وابستگی به دلار اقدام خواهد کرد.

او افزود: «ما برای پایان دادن به وابستگی به کشورهایی که با شرکای خود چنین رفتاری دارند همه اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.»

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز روز جمعه گفت آمریکا ثبات جهانی را به خطر انداخته و به طعنه افزود اعمال تحریم علیه روسیه به «تفریح» مطلوب واشینگتن بدل شده است.

او گفت:«آنها بهتر است به خاطر بیاورند که مفهومی به نام ثبات بین المللی وجود دارد که با تشدید تنش در روابط آمریکا و روسیه به خطر می افتد. بازی با آتش نابخردانه است و می تواند خطرناک شود.»

او یادآوری کرد که تحریم های جدید علیه روسیه شصتمین مورد از سال ۲۰۱۱ تاکنون است.

صادرات تسلیحات یکی از منابع مهم درآمد روسیه است و این کشور در سال گذشته بیش از ۱۴ میلیارد دلار تسلیحات به کشورهای دیگر فروخته است.

مقامات ارشد آمریکایی گفتند این کشور ممکن است در مورد کشورهای دیگری که از روسیه جنگنده و سامانه های موشکی می خرند تحریم های مشابهی وضع کند.

ترکیه که مناسبات با آن با آمریکا به خاطر ادامه بازداشت کشیش آمریکایی تیره شده است برای خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ با روسیه در حال مذاکره است.

برخی از کارشناسان معتقدند که تحریم های اخیر آمریکا بعید است معاملات تسلیحاتی بین چین و روسیه را کاهش دهد و حتی ممکن است مناسبات دو کشور را تقویت کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG