لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

موضع واحد روسیه و چین در مخالفت با گسترش مرزهای ناتو در شرق اروپا


این اولین دیدار حضوری ولادیمیر پوتین با شی جین پینگ، رهبر چین از سال ۲۰۱۹ تاکنون است
این اولین دیدار حضوری ولادیمیر پوتین با شی جین پینگ، رهبر چین از سال ۲۰۱۹ تاکنون است

ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ، روسای جمهور روسیه و چین روز جمعه ۱۵ بهمن در دیداری قبل از مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی پکن از غرب خواستند «نگرش ایدئولوژیک دوران جنگ سرد را کنار بگذارد.»

در بیانیه مشترکی که پس از پایان مذاکرات روسای جمهور دو کشور منتشر شد روسیه نیز متقابلا از موضع چین در مورد تایوان حمايت و مخالفت خود را با استقلال تایوان در هر شکلی اعلام کرد و از موضع دولت آمریکا به دلیل «تاثیر منفی آن بر صلح و ثبات» در منطقه آسیای شرقی و اقیانوسیه انتقاد کرد.

آقای پوتین در سخنانی قبل از شروع اين ملاقات تحکیم مناسبات با چین را ستود که از سوی صاحبنظران به عنوان موضع واحد دو کشور در انتقاد از سیاست‌های غرب تلقی می‌شود.

آقای پوتین در نشست خبری خود که مستقیما از تلویزیون دولتی چین پخش می‌شد گفت: «مناسبات روسیه و چین به شکل بی‌سابقه‌ای تحکیم شده و نمونه‌ای از مناسبات محترمانه و دوستانه است.»

این اولین دیدار حضوری ولادیمیر پوتین با رهبر چین از سال ۲۰۱۹ تاکنون است و همزمان با افزایش نزدیکی مواضع دو کشور در عرصه بین‌المللی انجام می‌شود.

در سال‌های اخیر اختلافات چین و روسیه با غرب افزایش یافته است. همچنین در ماههای اخیر تنش بر سر اوکراین و امنیت در اروپای شرقی، روسیه و غرب را در برابر یکی از شدیدترین بحران‌های امنیتی از زمان پایان جنگ سرد قرار داده است.

از سوی دیگر مناسبات چین و آمریکا به دلیل جنگ تجاری دو کشور، سرنوشت تایوان، توسعه طلبی چین در دریای جنوبی چین و نقض حقوق بشر در هنگ کنگ و ایالت مسلمان‌نشین سین کیانگ دچار تنش است.

آقای پوتین اعلام کرد که روسیه طرحی برای صدور ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به چین آماده کرده است. صاحبنظران معتقدند که در صورت تشدید تنش بر سر اوکراین احتمال دارد بهره‌برداری از خط لوله «نورد استریم۲» که گاز روسیه را به آلمان منتقل می‌کند لغو شد و بنابراین افزایش صادرات گاز به چین برای مسکو اهمیت بیشتری خواهد داشت.

همزمان، اقدامات و تماس‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش در مورد اوکراین ادامه یافت.

اورسولا فن در لاین، رییس کمیسیون اروپا روز جمعه هشدار داد که اتحادیه اروپا مجموعه‌ای از تحریم‌های شدید علیه روسیه آماده کرده است که در صورت حمله نظامی به اوکراین به سرعت به اجرا درمی‌آیند.

رییس کمیسیون اروپا خاطر نشان کرد که لغو بهره‌برداری از خط لوله «نورد استریم ۲» بخشی از این تحریم‌هاست.

امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه که به تازگی با روسای جمهور روسیه و اوکراین گفت‌وگویی تلفنی داشته است اعلام کرد که روز۱۷ بهمن به مسکو و روز ۱۸ بهمن به کی‌یف سفر خواهد کرد.

به گفته دفتر ریاست جمهوری فرانسه، آقای مکرون در ملاقات با روسای جمهور روسیه و اوکراین در مورد بحران امنیتی اخیر در اروپا و راه‌های کاهش تنش گفت‌وگو می‌کند.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادی. آزادی؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG