لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

شرکت نفتی روسی از بیم تحریم‌های آمریکا «همکاری با ایران را متوقف می‌کند»


«زاروبژنفت» با همکاری یک شرکتی ایرانی دانا انرژی قراردادی ده ساله برای توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب امضا کرده بود
«زاروبژنفت» با همکاری یک شرکتی ایرانی دانا انرژی قراردادی ده ساله برای توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب امضا کرده بود

با نزدیک شدن به موعد بازگرداندن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، منابع مطلع گفته اند، شرکت دولتی «زاروبژنفت» روسیه از بیم این تحریمها همکاری خود را در دو پروژه در ایران متوقف می کند.

«زاروبژنفت» با همکاری دانا انرژی، یک شرکتی ایرانی قراردادی ده ساله برای توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب امضا کرده بود. «زاروبژنفت» ۸۰ درصد و دانا انرژی ۲۰ درصد سرمایه گذاری در این پروژه را در اختیار داشتند.

هدف از این قرار داد دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۴۸هزار بشکه نفت و تولید تجمعی اضافی حدود ۶۷ میلیون بشکه ظرف ۱۰ سال آینده بود. هزینه‌های سرمایه‌ای طرح توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب، ۶۷۴ میلیون دلار آمریکا برآورد شده بود.

یک منبع مطلع در دفتر مرکزی «زاروبژنفت» در مسکو به رویترز گفته است با قطعی و نزدیک شدن تحریم‌های نفتی آمریکا این شرکت تصمیم گرفت از پروژه‌ها در ایران خارج شود.

این منبع گفته است: «زاروبژنفت» به دلیل تحریم‌های نفتی همه پروژه‌های خود را درایران متوقف می کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکادر اردیبهشت سال جاری، ضمن اعلام خروج ایالات متحده از توافق هسته ای شش قدرت جهانی با ایران، موسوم به برجام، به بازگشت تحریم‌های ایران فرمان داد. قرار است تحریم های نفتی و مالی آمریکا علیه ایران از ۱۴ آبان بازگردانده شوند و مقام‌های آمریکایی می‌گویند، هدف این دور از تحریم‌ها «به صفر رساندن» صادرات نفت ایران است.

منبع مطلع در دفتر شرکت «زاروبژنفت» همچنین گفته است: تحریم می‌تواند بر درآمدهای خارجی شرکت ما تاثیر بگذارد و می‌تواند بر همکاری این شرکت در پروژه های دیگر در عرصه بین المللی اثر بگذارد.

«زاروبژنفت» از سال ۱۹۸۰در پروژه های نفتی در ویتنام سرمایه گذاری کرده است.

یک منبع مطلع دیگر به رویترز گفته است شرکت «زاروبژنفت» برنامه برای ادامه کار در ایران ندارد.

«لوک اویل»، دومین شرکت بزرگ نفتی روسیه، نیز یکی از این شرکت‌ها بود که در اردیبهشت سال جاری اعلام کرد از بیم تحریم‌های آمریکا، فعلا قصد ندارد پروژه‌های مربوط به ایران را دنبال کند.

با استفاده از ایرنا و رویترز؛ خ
XS
SM
MD
LG