لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۳

لاوروف: روسیه دفتر نمایندگی ناتو در مسکو را تعطیل می‌کند


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه

وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه ۲۶ مهر اعلام کرد این کشور فعالیت دفتر نمایندگی خود در ناتو را متوقف و دفتر نمایندگی ناتو در مسکو را تعطیل می‌کند.

سرگئی لاوروف در یک نشست خبری گفت: «ما فعالیت دفتر نمایندگی خود در ناتو از جمله فعالیت نمایندگان نظامی را از روز اول نوامبر (هفتم آبان) متوقف خواهیم کرد. البته ممکن است چند روزی دیرتر نهایی شود».

وزیر خارجه روسیه افزود که همزمان با این اقدام دفتر نمایندگی ناتو در مسکو که از سال ۲۰۰۲ در سفارت بلژیک دایر شد و همچنین دفتر روابط عمومی ناتو در پايتخت روسيه تعطیل خواهند شد.

دفتر روابط عمومی ناتو در سال ۲۰۰۱ و با هدف بهبود مناسبات بین این پیمان و روسیه در مسکو دایر شد.

آقای لاوروف گفت این اقدام واکنشی به لغو اعتبارنامه و اخراج هشت تن از کارکنان دفتر نمایندگی روسیه در ناتو است. در نتیجه این تصمیم ناتو، تعداد اعضای دفتر نمایندگی روسیه به نصف کاهش یافت.

او افزود: «در نتیجه اقدام عامدانه ناتو، ما در عمل از حداقل امکانات لازم برای پیشبرد فعالیت دیپلماتیک خود محروم شده‌ایم. در موارد اضطراری ناتو می‌تواند به سفیر روسیه در بلژیک مراجعه کند».

بحران اخیر در مناسبات ناتو و روسیه روز ۱۴ مهر و در پی لغو اعتبارنامه دیپلماتیک هشت تن از اعضای دفتر نمایندگی روسیه در ناتو آغاز شد. ناتو اعلام کرد که این هشت نفر «ماموران امنیتی روسيه» هستند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در آن زمان بدون ارائه توضیحات بیشتر گفت اخراج هشت عضو دفتر نمایندگی روسیه «با هیچ رویداد خاصی ارتباط ندارد».

تماس‌های دو طرف از دو دهه پیش در چارچوب «شورای همکاری ناتو- روسیه» آغاز شد و هدف اصلی آن گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های امنیتی مشترک بود.

در سال ۲۰۱۸ نيز پس از مسموم شدن سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسیه، و دخترش بوسیله ماده سمی نووی‌چوک در بریتانیا، ناتو تعداد کارکنان دفتر نمایندگی روسیه را هفت نفر کاهش داد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه جداگانه‌ای گفت: «اقدام ناتو نشان می‌دهد که آن‌ها به همکاری در زمینه کاهش تنش‌های نظامی و سیاسی علاقه‌ای ندارند. موضع پیمان ناتو در قبال کشور ما تهاجمی‌تر شده است. ناتو با دامن زدن به آنچه که خطر روسیه توصیف می‌کند قصد دارد ضرورت وجودی خود را در وضعیت ژئوپلیتیک جدید توجیه کند».

در پی الحاق ناحیه کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ ناتو همکاری‌های عملی با مسکو را متوقف کرد ولی برای حفظ تماس‌های دیپلماتیک در سطوح ارشد و همکاری‌های نظامی بین دو طرف، دفتر روسیه در ناتو را تعطیل نکرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG