لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۱

آمریکا: گسترش روابط ایران و روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین تهدیدی بزرگ است


جیک سالیوان
جیک سالیوان

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه ۲۲ تیرماه گفت، تلاش‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای تعمیق روابط با ایران در بحبوحه جنگ در اوکراین، یک «تهدید عمیق» است.

در حالی این اظهارات مطرح شده است که مقام‌های آمریکایی طی دو روز گذشته خبر داده‌اند که روسیه از ایران خواسته «صدها هواپیمای بدون سرنشین» با قابلیت حمل تسلیحات به این کشور تحویل دهد تا در تهاجم نظامی خود علیه اوکراین از آنها استفاده کند.

در همین حال قرار است رئیس جمهور روسیه هفته آینده به تهران سفر و با مقامات ایران دیدار کند.

مشاور امنیت ملی آمریکا زمان سفر ولادیمیر پوتین به ایران را «جالب» خواند.

جیک سالیوان تصریح کرد: «تعمیق اتحاد روسیه با ایران برای کشتن اوکراینی‌ها موضوعی است که تمام جهان باید به آن به عنوان یک تهدید عمیق نگاه کند.»

این در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز گذشته در واکنش به اظهارات مقام‌های آمریکایی درباره فروش پهپاد به روسیه گفت، «سابقه» همکاری جمهوری اسلامی و روسیه در زمینه «فناوری‌های نوین» به پیش از جنگ اوکراین بازمی‌گردد و «در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین در جریان سفر خود به تهران درباره خرید پهپاد با مقام‌های ایران گفت‌وگو نخواهد کرد.

سخنگوی کاخ کرملین ولی حاضر نشد به پرسش خبرنگاران در خصوص اظهارات مقام‌های آمریکا درباره دریافت پهپاد از ایران پاسخ دهد و فقط گفت که «هیچ نظری در مورد این موضوع» ندارد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، روز گذشته (سه‌شنبه) گفته بود طرح روسیه برای به خدمت گرفتن صدهای پهپاد با قابلیت حمل تسلیحات از ایران نشانه نیاز فوری روسیه به تقویت نیروهای خود به دلیل خسارات سنگین چهار ماه پس از حمله به اوکراین است.

جان کربی تاکید کرده بود چنین توافقی همچنین نشان می‌دهد که ایران مایل است در جنگ اوکراین از روسیه حمایت کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در ادامه تصریح کرده بود: «این مهم بود که برای جهان روشن کنیم که می‌دانیم روسیه به این قابلیت‌های اضافی نیاز دارد. آنها منابع (مورد نیاز) خود را با سرعتی شتابان گسترش می‌دهند.»

جیک سالیوان هم روز دوشنبه گفته بود که آمریکا اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد حکومت ایران قصد دارد صدها هواپیمای بدون سرنشین از جمله پهپادهای با قابلیت حمل تسلیحات را در یک بازه زمانی سریع تحویل روسیه دهد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، نیروهای روسیه در جنگ در اوکراین در هفته‌های اخیر متحمل خسارات سنگینی شده‌اند، به‌ویژه با توجه به این که ایالات متحده و متحدانش ارسال تسلیحات دقیق با برد بلندتر به نیروهای اوکراینی، مانند موشک‌های هدایت‌شونده را آغاز کرده‌اند.

طبق این گزارش٬ خسارات وارده به نیروهای روسیه می‌تواند بر توانایی آنها برای پیشروی تاثیر بگذارد و می‌تواند ظرفیت نیروهای اوکراین را برای عقب راندن نیروهای روس افزایش دهد.

با استفاده از رویترز، خبرگزاری فرانسه٬ سی ان ان، و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG