لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

روسیه سه دیپلمات اروپایی را به اتهام «مشارکت در اعتراضات» اخراج کرد


دیدار سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مسکو
دیدار سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مسکو

همزمان با اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره کاهش سطح روابط مسکو و اتحادیه اروپا به نازلترین سطح به خاطر بازداشت آلکسی ناوالنی، منتقد سرسخت کرملین، و سرکوب اعتراضات ضد دولتی در روسیه، وزارت خارجه دولت مسکو از اخراج سه دیپلمات اروپایی به اتهام «مشارکت در اعتراضات» این کشور خبر داد.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به مسکو سفر کرده است، روز جمعه ۱۷ بهمن‌ماه گفت بازداشت آقای ناوالنی و سرکوب اعتراضات ضد دولتی در روسیه، روابط اتحادیه اروپا و مسکو را به سطح نازلی رسانده است.

از سال ۲۰۱۷ تاکنون این برای اولین بار است که یک مقام ارشد اروپا به مسکو سفر می‌کند.

کشورهای اروپایی به شدت بازداشت آقای ناوالنی را محکوم کرده و به همراه آمریکا خواستار آزادی وی هستند.

آقای بورل گفته است در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه، نگرانی اتحادیه اروپا از بازداشت آقای ناوالنی و معترضان را گوشزد کرده است.

ساعاتی پس از این دیدار وزارت خارجه روسیه با انتشار گزارشی اعلام کرد سه دیپلمات از آلمان، سوئد و لهستان را به خاطر «مشارکت در اعتراضات» از کشور اخراج می‌کند.

آقای لاوروف نیز روز جمعه از مواضع اتحادیه اروپا نسبت به روسیه به شدت انتقاد کرد و گفت این اتحادیه رفتاری مانند آمریکا دارد و محدودیت‌های فزاینده‌ای در روابط با روسیه اعمال می‌کند. وی اتحادیه اروپا را «شریکی غیرقابل اتکا» توصیف کرد.

آقای ناوالنی ۲۸ دی امسال پس از درمان مسمومیت ناشی از ماده مخرب اعصاب «نوویچوک» از آلمان به روسیه بازگشت. وی دولت مسکو را عامل مسمومیت خود معرفی کرده است، اتهامی که کرملین آن را رد کرد.

آقای ناوالنی هنگام بازگشت به روسیه در فرودگاه بازداشت شد و دادگاهی در مسکو ۱۴ بهمن ماه وی را به ۳.۵ سال زندان محکوم کرد.

بعد از بازداشت آقای ناوالنی ده‌ها هزار معترض وارد خیابان‌ها شده و هزاران نفر بازداشت شدند.

وزارت خارجه روسیه بدون نام بردن از نام دیپلمات‌هایی که اخراج کرده می‌گوید آنها «به تظاهرات رفته بودند» و چنین کاری خلاف مسئولیت‌ها و اهداف دیپلماتیک آنها است.

آلمان و لهستان نسبت به اخراج دیپلمات‌های خود به شدت اعتراض کرده و گفته‌اند این موضوع بی‌پاسخ نخواهد ماند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با «غیرعادلانه» خواندن اخراج دیپلمات کشورش از روسیه گفته است این موضوع نشان می‌دهد روسیه پای‌بند قوانین بین‌الملل نیست. امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه هم اقدام روسیه را محکوم کرده است.

وزرای خارجه آلمان و لهستان گفته‌اند این اقدام روسیه «بی‌پاسخ نخواهد ماند».

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و مسکو تایمز، ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG