لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

تمدید بازداشت گزارش‌گر وال‌استریت جورنال در روسیه به‌رغم درخواست آمریکا برای آزادی او


دادگاهی در روسیه روز سه‌شنبه ۲ خرداد، مدت زمان بازداشت ایوان گرشکوویچ، گزارش‌گر نشریه آمریکایی وال استریت جورنال را که از ماه مارس به اتهام جاسوسی در بازداشت به سر می‌برد، برای سه ماه دیگر تمدید کرد.

گرشکوویچ و نشریه وال‌استریت جورنال، اتهام وارده را کذب دانسته‌اند.

سرویس امنیت فدرال روسیه (اف اس بی)، گرشکوویچ را که شهروندی آمریکا را دارد، در روز ۲۹ مارس (۹ فروردین) امسال در شهر یکاترینبورگ روسیه به اتهام گردآوری اسرار یک مجتمع صنعتی نظامی روسی بازداشت کرد.

بر اساس حکم اولیه، او باید تا روز ۲۹ ماه مه (۸ خرداد) در زندان می‌ماند، اما بر اساس گزارش «ریا نووستی»، خبرگزاری دولت روسیه، دادگاهی که در روز سه‌شنبه برای محاکمه آقای گرشکوویچ تشکیل شد، مدت زمان حبس او را تا ۳۰ اوت ( ۸ شهریور) تمدید کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشستی خبری اعلام کرد، نمایندگانی از سفارت آمریکا در مسکو نیز در دادگاه روز سه‌شنبه حضور داشته‌اند اما موفق به صحبت با گرشکوویچ نشده‌اند.

بر اساس توییت یکی از خبرنگاران سی‌ان‌ان، والدین آقای گرشکوویچ نیز در این دادگاه که در مسکو برگزار شد، حضور یافته‌اند.

به گفته میلر، وزارت خارجه آمریکا در جریان حضور آنها در مسکو بوده اما در انجام هماهنگی‌های مربوط به حضور آنها در دادگاه، نقشی نداشته است.

جان کربی، سخنگوی ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه در شبکه سی‌ان‌ان گفت: «او [ایوان گرشکوویچ] اصلا نباید بازداشت می‌شد. روزنامه‌نگاری جرم نیست. او باید فوراً آزاد شود.»

اگر گرشکوویچ گناهکار شناخته شود، این احتمال وجود دارد که مجازات ۲۰ سال حبس در انتظارش باشد.

گرشکوویچ نخستین روزنامه‌نگار آمریکایی است که از زمان پایان جنگ سرد، در روسیه به اتهام جاسوسی بازداشت شده است.

مقامات کرملین گفته‌اند که او در حین ارتکاب جرم دستگیر شده، اما جزئیات بیشتری در این باره ارائه نداده‌اند.

وال‌استریت جورنال روز سه‌شنبه مجددا اعلام کرد که اتهاماتی که به خبرنگارشان، آقای گرشکوویچ وارد شده، «دروغی آشکار» است.

گرشکوویچ در زمانی که روابط میان واشینگتن و مسکو، به‌دلیل تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته، به تیره‌ترین حد خود از زمان پایان جنگ سرد رسیده، دستگیر شده است.

با استفاده از گزارش رویترز؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG