لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۳

تشخیص ایزوتوپ‌هایی با میزان آلودگی زیاد رادیواکتیو در روسیه


اداره هواشناسی روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد ایزوتوپ‌های رادیواکتیو با آلودگی هزار برابر میزان آلودگی معمول را در کوهستان اورال اندازه‌گیری کرده‌است. این اولین اطلاعات رسمی در تأیید احتمال وقوع یک سانحه هسته‌ای است که روسیه منتشر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مؤسسه ایمنی هسته‌ای فرانسه اواسط آبان اعلام کرد گسترش ابرهای آلودگی رادیواکتیو بر فراز اروپا نشان می‌دهد که اواخر تابستان در تاسیسات هسته‌ای روسیه یا قزاقستان یک سانحه روی داده‌است.

اما نه روسیه و نه قزاقستان هیچ‌کدام وقوع سانحه را تأیید نکردند تا روز سه‌شنبه ۳۰ آبان که اداره هواشناسی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد دو ایستگاه هواشناسی در کوهستان اورال اواخر حدود دو ماه قبل «آلودگی شدید» روتنیوم ۱۰۶ را تشخیص داده‌اند.

در ایستگاه هواشناسی آگرایاش میزان ایزوتوپ‌های رادیواکتیو در هوای منطقه ۹۸۶ برابر ماه گذشته و در ایستگاه هواشناسی نووگورنی ۴۴۰ برابر بیشتر بود. اداره هواشناسی روسیه این نکته را رد نکرد که احتمال دارد این ایزوتوپ‌ها در جو منتشر شده و به اروپا رسیده باشند.

ایستگاه هواشناسی آگرایاش در ۳۰ کیلومتری تأسیسات هسته‌ای مایاک قرار دارد که با بازیافت سوخت هسته‌ای مواد رادیواکتیو برای مصارف صنعتی و پژوهش تولید می‌کند. این تأسیسات متعلق به روس اتم، شرکت دولتی تولیدات هسته‌ای روسیه، است و حدود نیمی از ایزوتوپ‌های رادیواکتیو صادراتی روسیه را تولید می‌کند.

تأسیسات هسته‌ای مایاک در بیانیه‌ای تکذیب کرد که فعالیت‌های این مرکز عامل انتشار روتنیوم ۱۰۶ بوده‌است. خبرگزاری دولتی روسیه نیز از قول روس اتم گزارش داد که در هیچ‌یک از تأسیسات این شرکت سانحه‌ای روی نداده که دلیل انتشار روتنیوم ۱۰۶ در هوا باشد.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید گروه صلح سبز روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت از دادستانی روسیه خواهد خواست تا در مورد احتمال وقوع سانحه در این منطقه تحقیق کند.

این گروه فعال در زمینه محیط زیست در بخشی از بیانیه خود گفت: «ما می‌خواهیم که در مورد سیستم و تجهیزات کنترل آلودگی تحقیق صورت بگیرد تا مشخص شود آیا برای وقوع سوانح احتمالی آمادگی دارند و آیا از سلامت مردم در برابر احتمال انتشار روتنیوم ۱۰۶ در جو منطقه به نحو مطلوبی محافظت شده‌است یا نه.»

مؤسسه ایمنی هسته‌ای فرانسه احتمال وقوع سانحه در تأسیسات هسته ای را رد کرده و می‌گوید به احتمال زیاد این ماده از تأسیسات بازیافت سوخت هسته‌ای یا مراکز تولید مواد رادیواکتیو برای مصارف پزشکی منتشر شده‌است.

این مؤسسه افزود میزان این آلودگی رادیواکتیو در حدی نیست که روی سلامت انسان یا محیط زیست تأثیر بگذارد.

مؤسسه فیزیک هسته‌ای قزاقستان که در همسایگی ناحیه اورال روسیه قراردارد گفته‌است در راکتور پژوهشی این مؤسسه هیچ سانحه‌ای روی نداده و در دو منطقه آزمایش‌های هسته ای تعطیل شده در غرب این کشور نیز روتنیوم ۱۰۶ وجود نداشته‌است.

XS
SM
MD
LG