لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

تلاش خانواده آلکسی ناوالنی برای انتقال وی به برلین


از راست به چپ، یولیا ناوالنی و اولگ ناوالنی، همسر و برادر الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان روسیه
از راست به چپ، یولیا ناوالنی و اولگ ناوالنی، همسر و برادر الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان روسیه

خانواده و متحدان آلکسی ناوالنی، رهبر مخالفان کرملین، در تلاش برای راضی ‌کردن پزشکان محلی برای اجازه انتقال وی به برلین برای ادامه معالجه هستند.

آلکسی ناوالنی، ۴۴ ساله، سرشناس‌ترین چهره مخالف در روسیه، از روز پنج‌شنبه به دلیل «مسمومیت» در بیمارستانی در سیبری بستری است.

وی در حال پرواز از سیبری به مسکو بود که حالش دگرگون شد و این امر هواپیما را مجبور به فرود اضطراری کرد.

سخنگوی آقای ناوالنی این احتمال را مطرح کرده که او با ماده‌ای محلول در چای مسموم شده است، چرا که صبح پنج‌شنبه فقط همان چای را نوشیده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز روز جمعه به نقل از معاون بیمارستان اُمسک سیبری نوشته که اثر سم در بدن این فعال سیاسی پیدا شده، اما مشکل اصلی وی مسمومیت نیست.

پس از ابراز نگرانی شدید آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان درباره وضعیت آقای ناوالنی، خبرگزاری رویترز روز جمعه از به زمین نشستن یک آمبولانس هوایی آلمانی در شهر اُمسک در سیبریِ روسیه برای انتقال وی به آلمان خبر داد.

با این حال پزشکان بیمارستان محل مداوای آلکسی ناوالنی می‌گویند که وضع او هنوز به ثبات نرسیده و به همین دلیل او آمادگی سفر را ندارد.

در مقابل اطرافیان و متحدان آقای ناوالنی این اظهار نظر پزشکان را تلاشی برای سنگ‌اندازی در راه مداوای او تعبیر کرده‌اند.

سخنگوی ناوالنی معتقد است که علت مخالفت با خروج وی از مسکو، از میان رفتن اثر سم و غیرقابل ردیابی شدن در بدن او است.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نوشته که آلمان کماکان حاضر به انتقال آقای ناوالنی به برلین است، اما نمی‌تواند درباره آمادگی جسمی وی برای سفر به این کشور، ابراز نظر کند.

میشاییل مولر، شهردار برلین نیز از آلمادگی بیمارستان شریته برلین برای درمان منتقد پوتین در صورت انتقال وی به این شهر خبر داده است.

آلکسی ناوالنی که از مهم‌ترین مخالفان سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه به حساب می‌آید، بارها با اتهامات گوناگون از جمله اختلاس و کلاهبرداری در انتخابات به زندان افتاده است.

وی حزب «روسیه متحد» آقای پوتین را حزب «سارقان» می‌نامد و اصلاحات قانون اساسی اخیر روسیه را که به پوتین اجازه می‌دهد دو دوره دیگر هم رئیس‌ جمهوری بماند، «کودتا» خوانده است.

منابع: رویترز، آسوشیتدپرس و روزنامه زوددویچه؛ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG