لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

آمریکا در حال بررسی ارسال سامانه‌های راکتی دوربرد به اوکراین است


نمایی از ویرانی‌های به بار آمده و منازل مسکونی تخریب‌شده در پی تهاجم ارتش روسیه به خاک اوکراین
نمایی از ویرانی‌های به بار آمده و منازل مسکونی تخریب‌شده در پی تهاجم ارتش روسیه به خاک اوکراین

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های آمریکایی که نام‌شان فاش نشده، گزارش داد که دولت جو بایدن در آستانه تایید ارسال سامانه‌های موشکی پرتاب چندگانه به اوکراین است؛ فناوری نظامی پیشرفته‌ای که ظرفیت‌های ارتش اوکراین برای مقابله با تهاجم روسیه را به شدت افزایش می‌دهد.

فناوری سامانه راکت‌انداز چندگانه و مدل سبک وزن‌تر آن موسوم به «راکت‌انداز توپخانه‌ای با تحرک بالا» و یا به اختصار «هیمارس»، قادر به پرتاب راکت‌ها تا مسافت ۳۰۰ کیلومتری است.

به گزارش سی‌ان‌ان، این سامانه‌ها در صدر فهرست تسلیحات درخواستی اوکراین قرار دارند، چرا که در حال حاضر، درگیری‌ها در نواحی گسترده‌ای از شرق این کشور متمرکز شده‌اند.

در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها و مقام‌های آمریکایی گزارش داد که واشینگتن به کی‌یف در مورد خطر تشدید درگیری‌ها در صورت حمله به عمق خاک روسیه هشدار داده است.

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، می‌گوید که شرایط نظامی در شرق اوکراین به مراتب بدتر از آن چیزی است که بیان می‌شود و کشور هم‌اکنون نیازمند جنگ‌افزار سنگین برای مقابله موثر با حملات ارتش روسیه است.

همزمان با تلاش آمریکا و متحدانش برای ارسال جنگ‌افزار پیشرفته‌تر به اوکراین، وزیر خارجه روسیه به غرب در مورد تامین سلاح و تجهیز نظامی اوکراین هشدار داد.

خبرگزاری روسی تاس از قول سرگئی لاوروف نوشت که کمک‌های تسلیحاتی و نظامی غرب به اوکراین امکان می‌دهد تا قلمرو روسیه را هدف قرار دهد و این «گامی خطرناک و توجیه‌ناپذیر به سوی تشدید تنش‌ها» است.

همزمان با بالا گرفتن اختلاف‌ها میان دولت‌های غربی و مسکو و همچنین افزایش حملات روسیه به شرق اوکراین، شهردار سورودونتسک در منطقه دونباس گفت که تهاجم نیروهای روسی به این شهر تاکنون دست‌کم یک‌هزار و ۵۰۰ تن کشته بر جای گذاشته و حدود ۶۰ درصد از ساختمان‌های مسکونی آن نیز به کلی ویران شده‌اند.

کمبود تجهیزات رزمی روسیه برای تصرف سورودونتسک

وزارت دفاع بریتانیا روز جمعه در تازه‌ترین گزارش اطلاعاتی خود اعلام کرد که نیروهای زمینی ارتش روسیه به تلاش خود برای محاصره شهرهای سورودونتسک و لیسیچانسک ادامه می‌دهند و اخیرا چندین روستا در شمال غرب پوپاسنا را نیز تصرف کرده‌اند.

بنا بر اعلام این وزارتخانه، همچنین روسیه در روزهای اخیر احتمالا تانک‌های تی-۶۲ خود را که قدمتی ۵۰ ساله دارند، به حوزه استحفاظی «نیروهای گروه‌بندی جنوب» منتقل کرده است که ماموریت اشغال مناطق جنوبی اوکراین را بر عهده دارند.

این گزارش می‌افزاید: «تقریبا تردیدی نیست که تانک‌های تی-۶۲ در برابر سلاح‌های ضد تانک آسیب‌پذیر خواهند بود و حضور آنها در میدان نبرد، کمبود تجهیزات مدرن و آماده نبرد روسیه را برجسته می‌کند.»

گزارش‌ها در روز جمعه همچنین حاکی است که جدایی‌طلبان هوادار روسیه در جمهوری خودخوانده دونتسک گفته‌اند کنترل کامل شهر کوچک اما راهبردی «لیمان» در شرق اوکراین را به دست گرفته‌اند.

از سوی دیگر، مقام‌های اوکراینی می‌گویند که بمباران نیروهای روسی در خارکیف تا کنون به کشته شدن دست‌کم هفت غیرنظامی و مجروح شدن ۱۷ نفر منجر شده است.

گزارش‌های دو طرف به‌طور مستقل قابل تایید نیست.

در حالی‌که جنگ در اوکراین وارد نود و سومین روز خود شده، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور، همزمان هشدار داد که باید از قحطی گسترده مواد غذایی در جهان جلوگیری کرد.

او روسیه را متهم کرد که از بحران کمبود مواد غذایی در جهان به عنوان «حربه‌» در مذاکرات با غرب بر سر لغو تحریم‌های اعمال شده در پی تهاجم به اوکراین بهره می‌برد.

با استفاده از گزارش‌های خبری سی‌ان‌ان، رویترز و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ آ.ت./ پ.پ.
XS
SM
MD
LG