لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

پیشروی روسیه در شهر سیورودونتسک ادامه دارد


نمایی از شهر جنگ‌زده سیورودونتسک و درگیری‌های شدید جاری بین نیروهای اوکراینی و روسی در شرق اوکراین در منطقه دونباس در ۳۰ ماه مه ۲۰۲۲
نمایی از شهر جنگ‌زده سیورودونتسک و درگیری‌های شدید جاری بین نیروهای اوکراینی و روسی در شرق اوکراین در منطقه دونباس در ۳۰ ماه مه ۲۰۲۲

وزارت دفاع بریتانیا روز پنج‌شنبه ۱۲ خرداد اعلام کرد که نیروهای روسیه بخش اعظم شهر سیورودونتسک، در استان لوهانسک، در شرق اوکراین را تصرف کرده‌اند و به پیشروی پایدار در جبهه دونباس ادامه می‌دهند.

بنابر گزارش این وزارتخانه، ارتش روسیه در عین حال در این نبرد متحمل تلفات سنگینی شده و زمانی‌که بخواهد حملات خود را روی دونتسک، استان همجوار لوهانسک، متمرکز کند احتمالاً ابتکار عمل را از دست خواهد داد.

وزارت دفاع بریتانیا در بیانیه روزانه خود در مورد تحولات جنگ اوکراین تصریح کرد که گذرگاه رودخانه دونتس که بین شهرهای سیورودونتسک و لیسیچانسک قرار دارد و شهر کوچک لیمان هنوز در کنترل ارتش اوکراین است.

این در حالی است که روسیه برای تغییر دادن پیکان اصلی حملات خود به سوی استان دونتسک به این گذرگاه روی رودخانه دونتس نیاز دارد.

از سوی دیگر، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در سخنرانی ویدئویی خود خطاب به پارلمان لوکزامبورگ گفت که در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از قلمرو اوکراین در اشغال روسیه است.

او افزود: «ما ناگزیریم در برابر تقریباً تمامی ارتش روسیه از خود دفاع کنیم. تمامی یگان‌های آماده نبرد در ارتش روسیه در این تهاجم شرکت دارند و طول خطوط جبهه بیش از هزار کیلومتر است.»

در همین حال، یک مقام نظامی اوکراین نیز از حمله نیروهای روسیه به چند نقطه در مسیر جاده‌ای که شهر لیسیچانسک را به سایر نقاط کشور متصل می‌کند، خبر داده است.

خبرگزاری رویترز از قول ژنرال اولکسی گروموف گزارش داد که نیروهای روسیه به تصرف کامل استان لوهانسک نزدیک شده‌اند و همزمان در حال پیشروی به سوی شهر اسویاتوهیرسک در استان دونتسک هستند.

پاولو کیریلنکو، فرماندار استان دونتسک، نیز گفته است که نیروهای روس در شرق اوکراین می‌کوشند به سمت دو شهر مهم در این استان پیشروی کنند.

به گفته این مقام اوکراینی، روس‌ها تلاش دارند «از دو جبهه لیمان و ایزیوم به سوی کراماتورسک و اسلوویانسک پیشروی کنند»، در حالی‌که اهداف اصلی آنها در شمال استان دونتسک قرار دارد.

او افزود که هنوز حدود ۳۴۰ هزار نفر از جمعیت دونتسک در نواحی تحت کنترل ارتش اوکراین هستند. کل جمعیت این استان تا پیش از شروع جنگ روسیه علیه اوکراین، بیش از یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بود.

اوکراین در انتظار ارسال جنگ‌افزار غربی

کشورهای غربی در روزهای اخیر اعلام کردند که تجهیزات پیشرفته‌تری از جمله سامانه‌های موشکی با هدف‌گیری دقیق برای اوکراین ارسال خواهند کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه گفت که آمریکا در بسته کمک تسلیحاتی جدید سامانه‌های موشکی دوربرد در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

مسکو در واکنش به اعلام این خبر بار دیگر هشدار داد که تحویل جنگ‌افزار جدید از آمریکا به اوکراین، از جمله سامانه‌های موشکی پیشرفته، خطر کشاندن ایالات متحده به درگیری مستقیم با روسیه را افزایش می‌دهد.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، هم از ارسال سامانه‌های موشکی میان‌برد به این کشور جنگ‌زده اروپایی خبر داد.

همزمان دولت بریتانیا نیز روز پنج‌شنبه وعده داد که سامانه‌های موشکی میان‌برد با هدف‌گیری دقیق برای اوکراین ارسال می‌کند.

در همین روز، خبرگزاری روسی اینترفکس به نقل از یکی از مشاوران نخست‌وزیر اوکراین گزارش داد که اوکراین ممکن است فعالیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را متوقف کند.

به گفته این مقام اوکراینی، این اتفاق تنها در صورتی می‌افتد که مدیریت نیروگاه از دست اوکراینی‌ها خارج شود.

این نیروگاه که در جنوب اوکراین قرار دارد، بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا به شمار می‌رود و در هفته‌های نخست تهاجم نظامی به تصرف روسیه درآمد.

گندم‌های «مسروقه» اوکراین در بندر سوریه

در رویدادی دیگر سفارت اوکراین در بیروت روز پنج‌شنبه اعلام کرد که یک کشتی روسی حامل گندم «مسروقه» اوکراین به سوریه رسیده است.

سفارت اوکراین در بیانیه‌ای تاکید کرده است که از آغاز تهاجم نظامی مسکو در پنجم اسفندماه پارسال، تاکنون روسیه «حدود صد هزار تن گندم به سرقت رفته از اوکراین را به سوریه فرستاده‌است».

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از مقام‌های سفارت اوکراین در بیروت گزارش داد که کشتی روسی «ماتروس پوزینچ» که حامل بخشی از محموله‌های گندم اواخر ماه مه است، در لاذقیه، بندر اصلی سوریه، پهلو گرفته‌است.

سفارت اوکراین این اقدام روسیه را «تبهکارانه» خوانده و افزوده است که «این گندم‌ها از سیلوهایی به سرقت رفته که گندم محصول سه نقطه مختلف اوکراین در آنها انبار می‌شد».

سفارت اوکراین تصریح کرد که این مسئله را با مقام‌های سوریه در میان گذاشته اما تاکنون جوابی دریافت نکرده‌است.

اوکراین از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان غلات در جهان است و در سال ۲۰۲۱ سهمی ۱۲ درصدی در کل صادرات گندم، سهم ۱۶ درصدی در صادرات ذرت، و سهمی بالای ۱۸ درصد در صادرات جو و کلزا در جهان داشت.

از زمان تهاجم روسیه به این کشور و ایجاد اخلال در صادرات غلات اوکراین، قیمت‌های جهانی گندم بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته؛ بحرانی که امنیت غذایی کشورهای فقیر، خصوصا آفریقا را به شدت به خطر انداخته است.

روسیه پس از آغاز تهاجم به اوکراین، بنادر کشور همسایه را محاصره دریایی کرد.گزارش‌ها حاکی است که در حال حاضر ده‌ها میلیون تن غلات اوکراین در بنادر این کشور انبار شده ‌است.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، روز چهارشنبه با ابراز نگرانی از بحران صادرات غلات اوکراین، بدون اشاره مستقیم به نام روسیه، خواستار رفع فوری محاصره بنادر اوکراین شد.

با استفاده از گزارش‌های خبری رسانه‌های مختلف و وب‌سایت رادیو فردا/ ش.ر- آ.ت/ پ.پ.
XS
SM
MD
LG