لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۵

موج تازه حملات موشکی و پهپادی روسیه به نقاط مختلف اوکراین


رئیس ستاد نیروهای مسلح اوکراین گفت ارتش روسیه در شبانه‌روز گذشته «هفت پهپاد شاهد» ساخت ایران به سوی اوکراین شلیک کرده است
رئیس ستاد نیروهای مسلح اوکراین گفت ارتش روسیه در شبانه‌روز گذشته «هفت پهپاد شاهد» ساخت ایران به سوی اوکراین شلیک کرده است

ارتش روسیه بامداد روز جمعه ۲۱ بهمن با موشک‌های کروز، موشک‌های اس ۳۰۰ و پهپادهای انتحاری از جمله «هفت پهپاد ساخت ایران» به اهدافی در نقاط مختلف اوکراین حمله کرد.

رئیس ستاد نیروهای مسلح اوکراین گفت ارتش روسیه در شبانه‌روز گذشته ۷۱ موشک کروز، ۳۵ موشک «اس ۳۰۰» و «هفت پهپاد ایرانی شاهد» به سوی اوکراین شلیک کرده است که از این میان، پدافند هوایی اوکراین توانسته ۶۱ موشک و پنج پهپاد را در آسمان این کشور سرنگون کند.

به گفته ژنرال والری زالوژنی، موشک‌های کروز از بمب‌افکن‌های استراتژیک «تی یو ۹۵» و از شناورهای جنگی در دریای سياه شلیک شده‌اند. اما شلیک موشک‌های «اس ۳۰۰» از ناحیه بلگوراد روسیه در جوار مرز با اوکراين و يا مناطق اشغالی در شرق اين کشور صورت گرفته است.

دنیس شمیهال، نخست وزیر اوکراین، نیز گفت که روسیه با این حملات، زیرساخت‌های انرژی اوکراین را هدف قرار داد تا مردم این کشور را از برق و گرما محروم کند.

او تصریح کرد که در نتیجه این حملات، «زیرساخت‌های تولید و شبکه‌های انتقال برق در غرب، نواحی مرکزی و شرق اوکراین آسیب دیده‌اند که ممکن است به قطع برق منجر شود».

شرکت انرژی اوکراین نیز اعلام کرد زیرساخت‌های تولید و انتقال برق در شرق، غرب و نواحی مرکزی کشور آسیب‌دیده و موجب قطع برق در برخی از مناطق خواهد شد.

به گفته این شرکت حملات بامداد جمعه، چهاردهمین موج حملات روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در ماه‌های اخیر به شمار می‌رود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، نیز گفت :«این حملات تروریستی می‌تواند و باید متوقف شود.»

کانون حملات زمینی ارتش روسیه در دو ماه گذشته استان‌های صنعتی لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین بوده‌اند ولی هدف حملات نیمه‌شب و بامداد امروز بسیار دورتر از جمله کی‌یف، لویو در نزدیکی مرز لهستان و خارکیف در شرق اوکراین بود.

بنابر اعلام فرماندار استان خارکیف در جوار مرز روسیه، در حملات به این استان هفت نفر مجروح شدند.

دولت اوکراین معتقد است که ارتش روسیه خود را برای یک تهاجم گسترده در جبهه‌های شرقی آماده می‌کند که هدف آن مستحکم‌تر کردن مواضع نظامی آن کشور در مناطق اشغالی و یا پیشروی بیشتر در عمق خاک اوکراین است.

مقامات اوکراینی در ایالت لوهانسک می‌گویند هر روز بر تعداد سربازان روسیه در این جبهه افزوده می‌شود و حملات زمینی آن کشور تشدید شده است.

فرماندار ایالت دونتسک نیز گفت ارتش روسیه با اعزام نیروی بیشتر قصد دارد از خطوط دفاعی اوکراین عبور کند.

به گفته این مقام اوکراینی، «روسیه سلاح‌های سنگین و هواپیماهای بیشتری به این منطقه اعزام کرده و وضعیت دشوارتر می شود».

رئیس شورای شهر زاپوریژیا نیز گفت طی یک ساعت ۱۷ موشک به تأسيسات اطراف این شهر اصابت کرده که شدیدترین حمله از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه است.

به گفته فرمانداری کی‌یف نيز پدافند هوایی این شهر ۱۰ موشک روسیه را در آسمان منهدم کرده و حملات بامداد جمعه تلفات و یا خسارت جدی در این شهر به جا نگذاشته است.

بنابر اعلام ارتش اوکراین، یکی دیگر از اهداف حملات موشکی و پهپادی روسیه استان خملنیتسکی در غرب این کشور بود.

تشدید حملات روسیه به نگرانی دولت اوکراین و حامیان غربی این کشور دامن زده است.

ولودیمیر زلنسکی در سفر اخیر خود به لندن، پاریس و بروکسل بار دیگر از کشورهای غربی خواست سلاح‌های سنگین بیشتری از جمله جت‌های جنگنده در اختیار اوکراین قرار دهند.

همزمان، روز جمعه وزیر دفاع مولداوی گفت که یک موشک در حال عبور از آسمان این کشور در نزدیکی مرز اوکراین رهگیری شده است.

وزارت خارجه این کشور گفت سفیر روسیه را برای گفت‌وگو در مورد «نقض غیرقابل قبول حریم هوايی» احضار کرده است.

یک سخنگوی نیروی هوایی اوکراین هم روز جمعه مدعی شد که یک موشک روسی دیگر وارد آسمان رومانی شده است اما وزارت دفاع رومانی این خبر را تکذیب و اعلام کرد که موشک یاد شده از فاصله ۳۵ کیلومتری مرز این کشور عبور کرده است.

با استفاده از گزارش‌های خبری رویترز و آسوشیتدپرس و گزارش‌های رادیو فردا؛ ش.ر/آ.ت
XS
SM
MD
LG