لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

پیشنهاد تحریم اسقف اعظم روسیه روی میز؛ زلنسکی توافق بدون عقب‌نشینی روس‌ها را رد کرد


نمایی از گور‌های غیرنظامیان کشته شده در شهر بندری ماریوپل در پی تهاجم روسیه به اوکراین؛ ثبت شده در ۱۹ آوریل ۲۰۲۲
نمایی از گور‌های غیرنظامیان کشته شده در شهر بندری ماریوپل در پی تهاجم روسیه به اوکراین؛ ثبت شده در ۱۹ آوریل ۲۰۲۲

در حالی‌که اتحادیه اروپا خود را برای اعمال ششمین بسته تحریمی علیه مسکو آماده می‌کند، یک دیپلمات اروپایی روز چهارشنبه گفت که علاوه‌بر الیگارش‌های روس، اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه نیز به پیش‌نویس تحریم‌ها اضافه شده است.

گزارش‌ها حاکی است که در صورت تصویب این بسته از سوی کمیسیون اروپا، تحریم‌ها شامل مسدود کردن دارایی اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه و ممنوعیت ورود او به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا خواهد شد.

کلیسای ارتدوکس روسیه اوایل روز چهارشنبه با انتقاد از اظهارات اخیر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، که «کیریل یکم» را به همدستی با کرملین متهم کرده بود، اعلام کرد که اظهارات پاپ به دیالوگ بین دو کلیسا آسیب خواهد زد.

کیریل یکم، رهبر قدرتمند کلیسای ارتدوکس روسیه، که از سال ۲۰۰۹ این مقام را در اختیار دارد، روز ۲۷ فوریه، به فاصله چند روز پس از آغاز تهاجم کشورش علیه اوکراین، در نیایش هفتگی خود، از این تهاجم دفاع کرد و آن را جنگ علیه «نیروهای شر» دانست.

رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه که از متحدان ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری این کشور به شمار می‌رود، مخالفان مسکو را متهم کرد که با «اتحاد تاریخی» روسیه و اوکراین مبارزه می‌کنند.

او پیشتر از سرکوب معترضان روس در تظاهرات مخالفان در روسیه حمایت کرده و در سال ۲۰۱۲ نیز پوتین را «معجزه الهی» خوانده بود.

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا قرار است هفته جاری برای بحث بر سر اعمال تحریم‌های تازه علیه مسکو نشستی برگزار کنند.

جلسه نخست نمایندگان اتحادیه اروپا که اوایل روز چهارشنبه برگزار شد، به دلیل اختلافات موجود در میان برخی کشورها بدون توافق نهایی به پایان رسید.

زلنسکی: پوتین باید سر میز مذاکره بیاید

رئیس‌جمهوری اوکراین روز چهارشنبه هشدار داد تا وقتی نیروهای روسیه به‌طور کامل از خاک اوکراین عقب‌نشینی نکنند، کشورش به توافق آتش‌بس با مسکو تن نخواهد داد.

ولودیمیر زلنسکی که در نشست شورای مدیران روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال سخن می‌گفت، افزود که نیروهای اوکراینی پیشروی روس‌ها را «در مرحله نخست درگیری» متوقف کردند و در مرحله دوم نیز، اوکراین نیروهای روسیه را از قلمرو خود بیرون خواهد راند.

او تصریح کرد که در مرحله سوم نیز، اوکراین حاکمیت ارضی خود را به‌طور کامل باز پس خواهد گرفت.

رئیس‌جمهوری اوکراین تاکید کرد که ولادیمیر پوتین برای مذاکره بر سر هر گونه توافق آتش‌بس و توقف جنگ، ابتدا باید بپذیرد با او ملاقات کند.

آقای زلنسکی گفت اگرچه ادامه مذاکره صلح اهمیت دارد اما «تا وقتی رئیس‌جمهوری روسیه آن را امضا نکند یا بیانیه رسمی صادر نشود»، چنین توافق‌هایی بی‌فایده است.

جشن «پیروزی» در ویرانه‌های ماریوپل

اوکراین روز چهارشنبه روسیه را متهم کرد که در صدد است تا نهم ماه مه (۱۹ اردیبهشت) به مناسبت «روز پیروزی» بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، در شهر محاصره‌شده ماریوپل رژه نظامی برگزار کند.

کی‌یف گزارش داده است که یک مقام دفتر ریاست‌جمهوری روسیه به شهر بندری ماریوپل رفته است تا بر مقدمات رژه روز پیروزی نظارت کند.

این شهر راهبردی در جنوب اوکراین در بیش از دو ماه گذشته به دنبال حملات مداوم نیروهای روسیه تقریبا با خاک یکسان شده است. گروهی از نیروهای اوکراینی در کارخانه فولاد آزوف‌استال این شهر همچنان در حال مقاومت در برابر تهاجم نیروهای روس هستند.

شهردار ماریوپل در مصاحبه با رادیو و تلویزیون اوکراین گفته است که همزمان با تداوم درگیری‌های سنگین در این شهر، روس‌ها مشغول انجام کارهایی هستند و «دارند آثار جنایاتی را که مرتکب شده‌اند از سطح شهر پاک می‌کنند».

ودیم بویچنکو همچنین افزود که مقامات شهر ارتباط خود را با نیروهای باقی‌مانده در آزوف‌استال از دست داده‌اند و هیچ اطلاعی از وضعیت آن‌ها در دست نیست.

از سوی دیگر، به گفته بویچنکو در حال حاضر «بیش از ۳۰ کودک» در کارخانه فولاد شهر که از آن به عنوان پناهگاه غیرنظامیان نیز استفاده می‌شود، گرفتار مانده‌اند.

با این حال، وزیر دفاع روسیه در شرح برنامه ارتش در روز نهم مه هیچ اشاره‌ای به برگزاری رژه نظامی در ماریوپل نکرده است.

مسکو از تهاجم به کشور همسایه با عنوان «عملیات ویژه نظامی» نام می‌برد و مدعی است که این اقدام با هدف «غیرنظامی کردن» و «نازی‌زدایی» از اوکراین انجام گرفته است.

بریتانیا سه روزنامه‌نگار روس را به فهرست تحریم‌ها افزود

بریتانیا روز چهارشنبه در تازه‌ترین دور تحریم‌ها علیه مسکو، کسب‌وکار روس‌ها با مشاوران مدیریتی، حسابداری و شرکت‌های روابط عمومی در بریتانیا را ممنوع اعلام کرد.

افراد تحریم شده سه روزنامه‌نگاری را شامل می‌شود که در همراهی با نیروهای روسی به اوکراین اعزام شده‌اند: اوگنی پادوبنی، الکساندر کوتس و دیمیتری استشین.

دولت بوریس جانسون می‌گوید تحریم‌های جدید همچنین به معنای این خواهد بود که شبکه‌های اجتماعی، خدمات اینترنتی و فروشگاه‌های خرید اپلیکیشن باید برای مسدودسازی محتوا از دو منبع اصلی انتشار اطلاعات جعلی روسیه شامل اسپوتنیک و «راشا تودی» موسوم به آرتی اقدام کنند.

بریتانیا این دو رسانه را متهم کرده است که با انتشار «اراجیف خطرناک در قالب اخبار جدی، سعی در توجیه تهاجم پوتین به اوکراین داشته‌اند».

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رویترز و آسوشیتدپرس و آرشیو رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG