لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

روسیه با دور زدن تحریم‌ها، قطعات نظامی آمریکایی وارد می‌کند


حملات روسیه به اوکراین (عکس از آرشیو)
حملات روسیه به اوکراین (عکس از آرشیو)

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشته است در بقایای تجهیزات نظامی روسی در اوکراین برخی قطعات آمریکایی کشف شده که نشان می‌دهد، روسیه تحریم‌های غرب را دور زده است.

نیویورک‌تایمز روز چهارشنبه ۳۰ فروردین گزارش داده است که مقامات ارشد دولت آمریکا و اتحادیه اروپا در نشستی که در ابتدای فروردین‌ماه برگزار شده، نگرانی خود را در این زمینه اعلام کرده‌اند که کالاهای آمریکایی و اروپایی از طریق ارمنستان، قزاقستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی به دست روسیه می‌رسد.

آمریکا، کانادا، اتحادیه اروپا، بریتانیا با همراهی ژاپن و استرالیا طی یک سال گذشته تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال کرده‌اند که نوک پیکان آن به سمت صنایع نظامی روسیه بوده است.

روسیه در مقابل تلاش کرده با استفاده از کشورهای دیگر کمبود تجهیزات نظامی و قطعات مورد نیاز برای ساخت تسلیحات نظامی را جبران کند.

سندی که با مهر «دفتر صنعت و امنیت ایالات متحده» مشخص و در نشست مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا منتشر شده، می‌گوید که ارمنستان در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل آن، ۵۱۵ درصد تراشه و پردازنده بیشتر از آمریکا و ۲۱۲ درصد بیشتر از اتحادیه اروپا، وارد کرده است. ارمنستان ۹۷ درصد این تراشه‌ها را به روسیه صادر کرده است.

«دفتر صنعت و امنیت»، (BIS) شاخه‌ای از وزارت بازرگانی ایالات متحده است که با فناوری پیشرفته و امنیت ملی سر و کار دارد.

مقامات آمریکایی می‌گویند روسیه در حال حاضر بسیاری از دقیق‌ترین تسلیحات خود را در جنگ اوکراین از بین برده و مجبور شده قطعاتی با «کیفیت پایین‌تر یا تقلبی» را جایگزین کند که دقت تسلیحات روس را کاهش می‌دهد.

اما داده‌های تجاری نشان می‌دهد که کشورهای دیگر وارد عمل شده‌اند تا برخی از نیازهای روسیه را فراهم کنند. واردات تراشه روسیه بلافاصله پس از تهاجم اوکراین به ویژه از چین افزایش یافته است.

چین تاکنون هرگونه کمک تسلیحاتی به روسیه را تکذیب کرده است.

وزارت بازرگانی چین روز چهارشنبه ۳۰ فروردین با رد اخبار منتشر شده در زمینه جنگ اوکراین، آن‌ها را «اتهامات بی‌اساس» از سوی آمریکا و رسانه‌های غربی خواند.

این وزارتخانه می‌گوید که این گزارش‌ها به قصد «لکه‌دار کردن» وجهه شرکت‌های چینی منتشر شده‌اند.

مقامات دولت بایدن می‌گویند با گسترش محدودیت‌های بین‌المللی اعمال شده از سوی آمریکا و متحدانش علیه روسیه و بلاروس، واردات تجهیزات الکترونیکی مورد هدف آن‌ها بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، ۴۱ درصد کاهش یافته است.

ممانعت از دسترسی روسیه به تراشه‌ها، چالش بزرگی برای غرب است و ایالات متحده و اروپا به پیروزی روشنی در این زمینه دست نیافته‌اند. در حالی که توانایی روسیه برای ساخت تسلیحات به دلیل تحریم‌های یک سال پیش غرب کاهش یافته است، این کشور همچنان در حال دستیابی به بسیاری از قطعات الکترونیکی است.

XS
SM
MD
LG