لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

روزنامه‌نگار منتقد روس به‌ضرب گلوله در اوکراین کشته شد


آرکادی بابچنکو؛ فوریه ۲۰۱۸، رادیو آزادی
آرکادی بابچنکو؛ فوریه ۲۰۱۸، رادیو آزادی

پلیس اوکراین می‌گوید آرکادی بابچنکو، روزنامه‌نگار روس که به‌دلیل آن‌چه «تهدیدهای سیاسی» می‌نامید از کشورش گریخته بود، در کی‌یف هدف گلوله قرار گرفته و کشته شده است. نخست‌وزیر اوکراین مسکو را متهم کرده‌است. وزارت خارجه روسیه از اوکراین خواسته‌است در این مورد «تحقیقات فوری» انجام دهد.

بنا بر گزارش‌ها، آقای بابچنکو، هشتم خرداد ماه، در حال بازگشت از فروشگاه، در برابر ورودی خانه‌اش در پایتخت اوکراین، هدف گلوله قرار گرفته‌است.

کشته‌شدن خبرنگار ۴۱ ساله روس، در میان روزنامه‌نگاران بازتاب داشته و انتظار می‌رود به تنش‌های موجود میان مسکو و کی‌یف بیافزاید.

تنها ساعاتی پس از قتل آقای بابچنکو، ولادیمیر هرویسمن، نخست‌وزیر اوکراین، در فیس‌بوک خود نوشت: «اطمینان دارم که ماشین تمامیت‌خواه [دولت] روسیه نمی‌توانست صداقت و مواضع اصولی او [آرکادی بابچنکو] را بپذیرد».

اما روسیه با توصیف این قتل با عنوان «جنایت وحشیانه» می‌گوید در حال تحقیق در مورد آن است. سخنگوی کمیته تحقیقات روسیه گفته این نهاد «حاضر نیست این جنایت وحشیانه علیه یک شهروند روس را نادیده بگیرد».

وزارت خارجه روسیه نیز بیانیه‌ای صادر کرده و گفته «از مقام‌های اوکراین می‌خواهیم تمام آن‌چه در توان دارند را برای انجام تحقیقات فوری در این زمینه به‌کار گیرند».

نحوه قتل

سخنگوی پلیس اوکراین همسر بابچنکو پس از آن‌که او را در برابر خانه «غرق در خون» یافته، به پلیس زنگ زده‌است.

آنتون هراشچنکو، معاون رئیس مجلس اوکراین، گفته است بابچنکو در حال بازگشت از فروشگاهی در نزدیکی خانه‌اش بوده و در حالی‌که قصد بازکردن در را داشته، ضاربی که روی پله‌ها منتظر بوده، چندین گلوله به پشت او شلیک کرده است.

هراشچنکو می‌گوید خبرنگار روس در آمبولانسی که در حال انتقال او به بیمارستان بود، جان خود را از دست داده‌است.

ظاهرا یک نفر یا شمار بیشتری از افراد ضارب را دیده‌اند و پلیس نیز طرحی از مظنون منتشر کرده‌است.

نیروهای پلیس اوکراین در محل واقعه
نیروهای پلیس اوکراین در محل واقعه

منتقد کرملین

آرکادی بابچنکو از منتقدان سرشناس دولت روسیه بود. گزارش‌های او در مورد حمایت مسکو از شورشیان جدایی‌طلب در شرق اوکراین، هدف انتقادهای رسانه‌های دولتی روسیه و شماری از مقام‌های دولت آن کشور قرار گرفته بود.

آقای بابچنکو، زمستان ۲۰۱۶ به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، گفته بود پس از پستی که در مورد سقوط هواپیمای ارتش روسیه در دریای سیاه نوشته بود، «تمامی عناصر ماشین تبلیغات» دولت روسیه علیه او بسیج شد.

در دی ماه ۱۳۹۵ یک هواپیمای نظامی روسیه که در حال انتقال ده‌ها تن از اعضای ارکستر مشهور نظامی روسیه به سوریه بود، در دریای سیاه سقوط کرد و تمامی ۹۲ سرنشین آن جان خود را از دست دادند. بابچنکو در پست فیس‌بوکی خود دولت روسیه را «متجاوز» توصیف کرده بود.

«کمیته حفاظت»، سازمان ناظر بر رسانه‌ها، خواستار انجام تحقیقات برای یافتن «عاملان این قتل وحشیانه و سرکوب‌گر» شده‌است.

نینا اوگنیانوا، هماهنگ‌کننده امور اروپا و آسیای مرکزی در این نهاد در بیانیه‌ای گفته است «روش روزنامه‌نگاری منتقدانه بابچنکو، روشی شناخته شده بود، و مقام‌ها باید قتل او را به‌عنوان حمله‌ای به آزادی رسانه‌ها در نظر گیرند».

آرکادی بابچنکو، در جریان جنگ نخست چچن در ارتش روسیه خدمت کرده بود. او سپس ارتش را رها کرد و حرفه روزنامه‌نگاری را در پیش گرفت. به عنوان خبرنگار جنگی برای شماری از رسانه‌های روسی گزارش تهیه کرده بود. در سال‌های اخیر بر شدت انتقادهای خود از کرملین افزوده بود و در پاییز ۲۰۱۷ به کی‌یف رفت و در این شهر ساکن شد.

طی دو سال گذشته این دومین بار است که یک روزنامه‌نگار سرشناس و منتقد روس در کی‌یف کشته می‌شود.

برپایه گزارش اروپای آزاد|ت.ت
XS
SM
MD
LG