لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۹

انتشار خبرهایی از ابتلای پوتین به بیماری پارکینسون؛ کرملین تکذیب کرد


ولادیمیر پوتین در مراسم روز اتحاد ملی در روز چهارشنبه در مسکو
ولادیمیر پوتین در مراسم روز اتحاد ملی در روز چهارشنبه در مسکو

در پی انتشار خبرهایی از ابتلای رئیس جمهور روسیه به بیماری پارکینسون و ارائه لایحه‌ای برای مصونیت قضایی همه‌جانبه این مقام در مجلس این کشور، کرملین خبر بیماری او را کذب و بی‌اساس خواند.

روزنامه سان که از جمله نشریات زرد بریتانیا محسوب می‌شود گزارشی را منتشر کرد که بلافاصله در دیگر رسانه‌ها نیز بازتاب یافت، حاکی از این که ولادیمیر پوتین به بیماری شدید پارکینسون مبتلا شده و از همین رو اعضای خانواده‌اش او را تحت فشار گذاشته‌اند که از قدرت کناره‌گیری کند.

سان در گزارش خود به گفته یک کارشناس سیاسی روس به نام والری سولووِی استناد کرده بود که در هفته جاری در یک رادیوی روسی ادعا کرد که آقای پوتین از طرف اطرافیان خود تحت فشار است که به دلیل وضعیت سلامتی‌اش ریاست جمهوری را واگذارد.

به گفته آقای سولووی، آلینا کابائِوا،‌ دوست‌دختر پوتین، و همین طور دخترانش کاترینا و ماریا اصرار دارند که او کناره بگیرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز جمعه، ۱۶ آبان‌ماه، به این گزارش‌ها واکنش نشان داده و خبر را «مطلقا بی‌معنا» و بی‌اساس خوانده و گفت که «حال رئیس جمهور خوبِ خوب است».

دو روزنامه سان و دیلی‌میل در گزارش‌های خود به ویدئوهایی اشاره می‌کنند که در یک ویدئو دست ولادیمیر پوتین و در ویدئویی دیگر پای او حرکتی غیرعادی دارد.

آقای پسکوف همچنین تکذیب کرد که ولادیمیر پوتین، ‌۶۸ ساله، قصد دارد «در آینده نزدیک» از قدرت کناره‌گیری کند.

اما این گزارش‌ها درست در هفته‌ای منتشر شده است که لایحه‌ای در مجلس روسیه ارائه شد که در صورت تصویب به مقام ریاست جمهوری مصونیت همه‌جانبه و مادام‌العمر می‌دهد، به این معنا که رئیس جمهور هرگز به خاطر ارتکاب جرم تحت تعقیب قضایی قرار نخواهد گرفت.

در حال حاضر رئیس جمهور روسیه تنها برای جرائمی که در زمان نشستن بر کرسی ریاست جمهوری مرتکب شود از این مصونیت مادام‌العمر برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این لایحه که روز پنج‌شنبه در صحن مجلس مطرح شده از جمله لوایحی است که برای اصلاح قانون اساسی روسیه مطرح شده‌اند.

یکی دیگر از این لوایح به ولادیمیر پوتین اجازه می‌دهد که پس از پایان ریاست جمهوری‌اش در سال ۲۰۲۴ بار دیگر برای این مقام نامزد شود.

بیماری پارکینسون نوعی اختلال درازمدت در سیستم مرکزی اعصاب انسان است که باعث تحلیل رفتن این سیستم می‌شود و بیشتر بر حرکات بدن اثر می‌گذارد و از جمله خود را در ارتعاش و لرزش دست و پا نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG