لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

دو هواپیمای نظامی روسیه در پایتخت ونزوئلا «به زمین نشستند»


ولادیمیر پوتین و نیکلاس مادورو چند بار دیدار کرده‌اند (در تصویر ژانویه ۲۰۱۵)؛ مسکو از حامیان اصلی مادورو به‌شمار می‌رود.
ولادیمیر پوتین و نیکلاس مادورو چند بار دیدار کرده‌اند (در تصویر ژانویه ۲۰۱۵)؛ مسکو از حامیان اصلی مادورو به‌شمار می‌رود.

یک مقام ونزوئلا به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته دو هواپیمای ارتش روسیه در راستای «همکاری‌های نظامی» بین دو کشور، در کاراکاس به زمین نشسته‌اند.

پیش‌تر شماری از رسانه‌ها گزارش‌هایی در مورد ارسال دو جت روسی به ونزوئلا منتشر کرده بودند و گفته بودند که شماری از مقام‌های دفاعی و در حدود صد تن از سربازان ارتش روسیه نیز در این دو هواپیما بودند.

به نظر می‌رسد اظهارات مقام دولت نیکلاس مادورو در گفت‌وگو با خبرگزاری اسوشیتدپرس، تائید گزارش‌های منتشر شده در دو روز گذشته باشد.

یکی از خبرنگاران خبرگزاری فرانسه گزارش داده‌است که هواپیمایی را در باند فرودگاه مایکوئتیا دیده است منقش به پرچم روسیه که شماری از اعضای گارد ملی ونزوئلا از آن محافظت می‌کردند.

تصاویری از یکی از هواپیماها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌است

مقام ونزوئلایی که خبرگزاری اسوشیتدپرس نام او را فاش نکرده گفته حضور نیروهای ارتش روسیه «برای تمرین، تعمیرات و سرکشی به تجهیزات و امور راهبردی» است.

این البته نخستین بار نیست که روسیه -بنا بر گزارش‌ها- به ونزوئلا هواپیمای نظامی می‌فرستد.

در آذر ماه سال گذشته وزارت دفاع روسیه رسما اعلام کرده بود که دو بمب‌افکن توپولف ۱۶۰ در فرودگاهی اطراف کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، فرود آمده‌اند. اقدامی که در همان زمان گفته شد اقدام نظامی معمولی به‌شمار نمی‌رود.

توپولف ۱۶۰ یک بمب‌افکن راهبردی مافوق صوت است که قابلیت حمل جنگ‌افزار هسته‌ای را نیز دارد. سازمان کشورهای آمریکایی در واکنش به اعزام بمب‌افکن‌ها بیانیه‌ای صادر کرده و گفتند این موضوع «عمیق‌ترین نگرانی» این نهاد را سبب شده‌است.

چند روز بعد این هواپیماها به روسیه بازگشتند.

انتشار گزارش‌های تازه در مورد «همکاری‌های نظامی» در حالی‌ست که اعتراضات علیه دولت نیکلاس مادورو، در پی آن‌که خوان گوایدون، رئیس پارلمان ونزوئلا، خود را رئیس‌جمهوری موقت کشورش اعلام کرد، وارد مرحله تازه‌ای شده‌است.

روسیه همچنان از ریاست‌جمهوری مادورو حمایت می‌کند؛ در کنار شماری از دیگر کشورها مانند ایران، ترکیه و یا چین. اما ایالات متحده و بیش از ۵۰ کشور دیگر ریاست‌جمهوری موقت گوایدو را به رسمیت شناخته و خواستار برگزاری انتخابات در این کشور آمریکای لاتین هستند.

روسیه از نظر مالی نیز حمایت‌های زیادی از دولت نیکلاس مادورو انجام داده است و شرکت‌هایی مانند «روس‌نفت» صاحب میدان‌های گاز و منابع انرژی در ونزوئلا هستند. ایگور سچین، رئیس شرکت دولتی «روس‌نفت» شخصا در مسکو با مادورو دیدار کرده و به کاراکاس نیز سفر کرده‌است. بنا بر برخی گزارش‌ها ونزوئلا تا اواخر سال میلادی گذشته بیش از ۳ میلیارد دلار بدهی به روس‌نفت داشته‌است.

ایالات متحده اخیرا یک بانک روسی را به‌دلیل ارتباط با دولت ونزوئلا تحریم کرده‌ و وزارت خزانه‌داری ایالات متحده هشدار داده علیه موسسات مالی خارجی که بخواهند با دولت مادورو همکاری کنند، اقدام خواهد کرد.

اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، فایننشال‌تایمز|ت
XS
SM
MD
LG