لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

حمله هوایی «استثنایی» روسیه به اوکراین؛ «۱۸ موشک» روسی در آسمان کی‌یف منهدم شد


این حملات در حالی رخ داد که اروپا به‌دنبال وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه، و چین نیز پیگیر یک طرح صلح برای پایان جنگ در اوکراین است
این حملات در حالی رخ داد که اروپا به‌دنبال وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه، و چین نیز پیگیر یک طرح صلح برای پایان جنگ در اوکراین است

مقامات اوکراینی می‌گویند که حمله هوایی «استثنایی» روسیه به کی‌یف، پایتخت، را به‌طور کامل خنثی کرده و تمام «۱۸ موشک» شلیک‌شده به پایتخت سرنگون شده‌اند.

ارتش روسیه بامداد سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت شهر کی‌یف را از راه هوا، زمین و دریا با موشک هدف قرار داد. گزارش‌ها حاکی است که در پی این حملات، صدای انفجارهای مهیبی در آسمان این شهر شنیده شد. اوکراین می‌گوید که حملات یاد شده تلفاتی در پی نداشته است.

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که ۱۸ موشک مافوق صوت «کینژال» و ۹ پهپاد را در این حملات منهدم کرده است.

کرملین «کینژال» را به عنوان موشک‌ «ایده‌آل» معرفی می‌کند.

این حملات در حالی رخ داده که از یک سو اروپا به‌دنبال وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه، و از سوی دیگر چین پیگیر طرح صلح پیشنهادی خود برای پایان جنگ در اوکراین است.

طرح ۱۲ ماده‌ای چین برای کاهش تخاصم و در نهایت برقراری آتش‌بس در اوکراین است اما جزئیات نحوه پایان دادن به جنگ و برقراری صلح را تشریح نمی‌کند.

رهبران اروپا نیز در نشست دو روزه شورای اروپا در ایسلند، درباره جنگ در اوکراین بحث و مذاکره می‌کنند.

این نشست به دنبال ایجاد راهی برای ثبت خسارات جنگی در اوکراین است تا امکان ثبت ادعای غرامت علیه مسکو را مهیا کند.

حملات بامداد سه‌شنبه هشتمین مورد از این دست در ماه جاری به حساب می‌آید. رئیس اداره نظامی کی‌یف، ساعاتی پس از این حملات گفت: «این حملات از نظر چگالی استثنایی بود، حداکثر موشک‌ در کوتاه‌ترین زمان ممکن».

موفقیت فزاینده اوکراین در از بین بردن ده‌ها پهپاد و موشک روسی نشان‌دهنده تقویت دفاع هوایی این کشور پس از حملات زمستانی مسکو به زیرساخت‌های کلیدی این کشور است.

سخنگوی نیروی هوایی اوکراین نیز در بیانیه‌ای که در تلگرام منتشر کرد، نوشت: «شش موشک هوابالستیکی از یک هواپیمای میگ روسی، ۹ موشک کروز از کشتی‌های مستقر در دریای سیاه و سه موشک کروز اس-۴۰۰ از زمین، پایتخت را هدف قرار دادند».

او اشاره کرد که پس از این حملات، روسیه با استفاده از پهپادهای ایرانی سعی کرد ماموریت شناسایی انجام دهد.

ویتالی کلیچکو، شهردار پایتخت، نیز با اشاره به ریزش آوار و آتش‌سوزی در برخی مناطق عنوان کرد: «سه نفر در کی‌یف زخمی شدند و چند قطعه موشک به باغ وحش پایتخت سقوط کرد، اما نه کارکنان و نه حیوانات صدمه‌ای ندیدند».

با وجود این روسیه ادعا کرد که تمام اهداف تعیین شده توسط ارتش این کشور مورد اصابت قرار گرفته‌اند.

با پایان سفر رئیس جمهور اوکراین در اروپا، بخشی از تسلیحات نظامی که غرب وعده داده بود،‌ به دست این کشور رسید. کارشناسان نظامی می‌گویند که دفاع هوایی تقویت‌شده اوکراین امکان نفوذ هواپیماهای روسیه را گرفته و این مساله معادلات جنگ را تغییر داده است.

در همین حال نماینده ویژه چین برای دیدار از اوکراین و روسیه در روزهای آینده آماده می‌شود، تا روی طرح صلحی که در بهمن سال گذشته منتشر کرده، تاکید کند.

به گفته وزارت خارجه چین، لی هوی، سفیر سابق این کشور در مسکو، همچنین به لهستان، فرانسه و آلمان سفر خواهد کرد.

پکن می‌گوید بی‌طرف است و می‌خواهد به‌عنوان میانجی در جنگ ایفای نقش کند. این در حالی است که این کشور از نظر سیاسی از مسکو حمایت کرده است.

به نظر می‌رسد با گذشت بیش از ۱۴ ماه پس از شروع جنگ، دستیابی به توافقی در مورد صلح دور از دسترس باشد.

«نبردهای سنگین» با «نتایج متفاوت» در باخموت

از سوی دیگر، معاون وزیر دفاع اوکراین روز سه‌شنبه گفت نیروهای اوکراینی در روزهای اخیر پیشرفت‌هایی در اطراف باخموت داشته‌اند. او افزود که نیروهای روسیه نیز به میزان محدودی در بخش شرقی شهر پیشروی کرده‌اند.

آنا مالیار با اشاره به اعزام چتربازهای جدید از سوی روسیه به منطقه درگیری عنوان کرد که «نبردهای سنگین» در این منطقه ادامه دارد که ممکن است «نتایج متفاوتی» داشته باشد.

او در کانال تلگرامی خود نوشت: «طی چند روز، نیروهای ما حدود ۲۰ کیلومتر مربع را در شمال و جنوب حومه باخموت از دست دشمن آزاد کردند. در عین حال دشمن در خود باخموت تا حدودی پیشروی کرده و سعی دارد با توپخانه شهر را به کلی ویران کند».

وزارت دفاع روسیه دو روز پیش اعلام کرد که با از سرگیری حملات نیروهای اوکراینی برای شکستن خطوط دفاعی روسیه در شهر باخموت، دو تن از فرماندهان نظامی این کشور کشته شده‌اند. همزمان کی‌یف از تصرف بیش از ۱۰ موضع روسیه در حومه این شهر خبر داد.

باخموت که یک مرکز کلیدی حمل‌ونقل در منطقه دونتسک است، محل شدیدترین نبردها در چندماه گذشته بوده و هر دو طرف در این شهر متحمل تلفات زیادی شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا/پ.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG