لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

روسیه برجام را به تحریم‌ها بر سر اوکراین پیوند زد؛ لاوروف ضمانت کتبی خواست


سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه

سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز شنبه، ۱۴ اسفندماه، خبر داد که کشورش از آمریکا ضمانت خواسته است که تحریم‌ها بر سر اوکراین بر روابط مسکو با تهران ذیل توافق موسوم به برجام اثر منفی نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای لاوروف که خود در کنار ولادیمیر پوتین از جمله اهداف تحریم‌های گسترده بر سر تهاجم به اوکراین بوده به خبرنگاران گفته است که روسیه خواهان ضمانت کتبی از آمریکا در این زمینه است.

او گفت: «ما ضمانت می‌خواهیم که این تحریم‌ها [ی اوکراین] به هیچ شکل بر مناسبات اقتصادی و تجاری ما [با ایران] که ذیل برجام قید شده است اثر نگذارد.»

در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ایرانی که نام او فاش نشده،‌ نوشته است که روسیه دو روز پیش این درخواست را مطرح کرده و با «تغییر موضع در مذاکرات وین» به دنبال تامین منافع خود است.

او اقدام روسیه را «سازنده» ارزیابی نکرده است ولی توضیح نداده است که واکنش ایران به این درخواست چه خواهد بود.

خبرگزاری دولتی ایرنا در واکنش به این خبر نوشته است «هیچ مقام ایرانی مرتبط با مذاکرات هسته‌ای و آگاه در این زمینه» با خبرگزاری رویترز مصاحبه نکرده است.

در پی تهاجم روسیه به خاک اوکراین در بیش از یک هفته گذشته سیل تحریم‌ها به سوی مسکو سرازیر شده، تا آنجا که عده‌ای از تحلیل‌گران می‌گویند که این گسترده‌ترین رژیم تحریمی است که تاکنون علیه یک کشور استفاده شده است.

این تحریم‌ها در همین چند روز از ارزش پول ملی روسیه، روبل، به‌شدت کاسته و ارزش سرمایه این کشور در بانک مرکزی آن را بسیار پایین آورده است.

اما در حالی که حمله روسیه در اوکراین در جریان بوده است، در وین، پایتخت اتریش،‌ مذاکره‌کنندگان چند کشور دخیل در برجام در تلاش بوده‌اند این توافق اتمی را احیا کنند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه به خبرنگاران در بروکسل گفته بود که ممکن است ظرف روزهای شنبه یا یک‌شنبه هفته جاری در مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا، توافق نهایی بر سر احیای برجام حاصل شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز پس از دیدار روز شنبه‌اش با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری در تهران اظهار داشت که در جریان این ملاقات، «مرور» و «جمع‌بندی» در مورد مسائل باقی‌مانده صورت گرفت، و «ترتیباتی پیش‌بینی کردیم که حداکثر تا خرداد توافقات برای مبادله اسناد در چارچوب حل‌ و فصل مسائل باقی‌مانده اجرا شود.»

سرگی لاوروف روز شنبه تاکید کرده است: «ما خواستار ضمانت مکتوب شده‌ایم... که روند جاری که آمریکا به راه انداخته به هیچ شکل بر حق ما برای تجارت آزاد و کامل و همکاری اقتصادی و نظامی با جمهوری اسلامی اثر نگذارد.»

وزیر خارجه روسیه نگفته است که اگر ضمانت کتبی در کار نباشد، کشورش دست به چه کاری خواهد زد؛ آمریکا هم هنوز به این خبر واکنش نداشته است.

حال مشخص نیست که این خواسته روسیه چه اثری بر احیای برجام خواهد گذاشت که تمام اعضای آن در انتظار تحقق آن بوده‌اند، به‌ویژه ایران که خود پس از سال‌ها تحمل تحریم‌های سخت در انتظار برداشته شدن آنها و سرازیر شدن پول به کشور است.

جمهوری اسلامی زیر نظر علی خامنه‌ای و به پیروی از خط‌مشی موسوم به «نگاه به شرق» در پی تهاجم روسیه به اوکراین به طور کامل جانب مسکو را گرفته و مقصر حمله روسیه را آمریکا و ناتو معرفی کرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای هفته گذشته در اظهار نظرش درباره تهاجم روسیه حتی به نام این کشور هم اشاره نکرد و فقط به آمریکا و سازمان ناتو تاخت.

XS
SM
MD
LG