لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۴

آمریکا: روسیه نیروی بیشتری در مرزهای اوکراین مستقر کرده است


آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه ۲۲ بهمن گفت روسیه نیروهای بیشتری در مرز اوکراین مستقر کرده و حمله نظامی به این کشور ممکن است در هر زمانی و احتمالا قبل از پایان المپیک زمستانی روی دهد.

روسیه به اقدامات دیپلماتیک غرب طی روزهای اخیر واکنش شدیدی نشان داده و پاسخ‌های کتبی اتحادیه اروپا و پیمان ناتو به درخواست‌ها و شروط امنیتی آن کشور را توهین‌آمیز توصیف کرده است.

تصاویر ضبط شده توسط یک شرکت ماهواره‌ای خصوصی آمریکایی نشان می‌دهد که تعداد بیشتری از نیروهای روسیه در چند منطقه در نزدیکی مرزهای اوکراین تجمع کرده‌اند.

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در شدیدترین هشدار خود در مورد وضعیت بحرانی اوکراین گفت در صورت حمله احتمالی روسیه برای خارج کردن شهروندان آمریکایی به اوکراین نیرو نخواهد فرستاد. او گفت وضعیت ممکن است به سرعت آشفته شود و به شهروندان آمریکایی هشدار داد که هر چه سریع‌تر از اوکراین خارج شوند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در جریان دیدار از استرالیا گفت: «ما در مقطعی هستیم که حمله نظامی به اوکراین ممکن است هر زمانی از جمله در طول المپیک زمستانی روی دهد.»

المپیک زمستانی پکن روز ۲۰ فوریه (۳۱ بهمن) به پایان می‌رسد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: «شاهد نشانه‌های بیشتری از اقدامات نگران‌کننده و تحریک‌آمیز روسیه هستیم و مسکو نیروی بیشتری به مرزهای اوکراین اعزام کرده است.»

قبل از هشدار اخیر آمریکا تعداد نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین بالغ بر صدهزار نفر بود. علاوه بر این در روزهای اخیر مانور نظامی روسیه در خاک بلاروس و مانور دریایی آن کشور در آب‌های دریای سیاه آغاز شده است. کشورهای غربی تخمین می‌زنند که بیش از ۳۰ هزار نیرو در این مانورها شرکت دارند.

دولت روسیه هر گونه برنامه‌ای برای حمله نظامی به اوکراین را تکذیب کرده ولی مقامات ارشد آن کشور هشدار داده‌اند که عدم پذیرش شروط و درخواست‌های امنیتی روسیه با واکنش «نظامی- فنی» آن کشور روبرو خواهد شد.

اتحادیه اروپا و پیمان ناتو در روزهای گذشته هر یک در نامه جداگانه‌ای از سوی تمامی کشورهای عضو این دو سازمان به درخواست‌های روسیه پاسخ دادند.

اما وزارت خارجه روسیه روز جمعه گفت خواستار پاسخ تک تک کشورهای عضو است و پاسخ مشترک از سوی تمامی اعضای اتحادیه اروپا و یا ناتو را توهین‌آمیز توصیف کرد.

وزارت خارجه روسیه افزود: «چنین اقدامی را فقط می‌توان بی‌ادبی و بی‌احترامی به درخواست ما تلقی کرد.»

به نظر می‌رسد هیچ یک از اقدامات دیپلماتیک کشورهای غربی در روزهای اخیر از جمله سفر امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه و لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا به مسکو نتیجه‌ای در برنداشته است.

گفت‌وگوهای چهار جانبه مقامات ارشد روسیه، اوکراین ، فرانسه و آلمان برای رفع تنش و متوقف کردن درگیری‌ها در شرق اوکراین نیز بدون نتیجه پایان یافت.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG