لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

روسیه در اقدامی متقابل، دیپلمات‌های آمریکایی را اخراج می‌کند


سفارت ایالات متحده در مسکو
سفارت ایالات متحده در مسکو

یکی از سخنگوهای وزارت خارجه ایالات متحده گفت که سفارت این کشور در مسکو روز چهارشنبه فهرستی حاوی نام دیپلمات‌هایی را دریافت کرده که روسیه آنها را «عنصر نامطلوب» نامیده است.

رسانه‌های روسیه این اقدام را واکنشی به تصمیم ماه گذشته ایالات متحده برای اخراج شماری از کارکنان روسیه در سازمان ملل دانسته‌اند.

واشینگتن ماه گذشته اعلام کرد که ۱۲ دیپلمات روسی را که در نمایندگی این کشور در سازمان ملل حضور دارند به خاطر نگرانی‌هایی پیرامون امنیت ملی ایالات متحده از نیویورک اخراج می‌‌کند. این اما پایان ماجرا نبود، بلکه واشینگتن چندی بعد گفت که یک دیپلمات دیگر روسیه در سازمان ملل را نیز به خاطر آن‌چه «جاسوسی» نامیده است، اخراج خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، روسیه که این اتهامات را تکذیب کرده است، روز چهارشنبه به ایالات متحده گفت که در پاسخ به این اقدامات، تعداد نامشخصی از دیپلمات‌های آمریکایی را از مسکو اخراج می‌کند.

اینترفکس نوشت: «به طرف آمریکایی بسیار محکم گفته شده که هر اقدام خصمانه ایالات متحده علیه روسیه واکنشی قاطعانه و هم‌ارز را به دنبال خواهد داشت.»

این رخدادها در شرایطی به وقوع پیوسته است که واشینگتن و متحدان آن در حال بررسی تحریم‌های بیشتری علیه روسیه به خاطر تهاجم نظامی آن به اوکراین هستند.

یکی از سخنگوهای وزارت خارجه ایالات متحده گفت: «می‌توانیم تایید کنیم که سفارت ایالات متحده روز ۲۳ مارس (سوم فرودرین) از وزارت خارجه روسیه فهرستی از دیپلمات‌هایی را دریافت کرده که مسکو آنها را عنصر نامطلوب نامیده است.»

وی افزود: «این آخرین اقدام غیرسازنده و بی‌فایده روسیه در روابط دوجانبه ما محسوب می‌شود...اکنون از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری دارد که کشورهای ما پرسنل لازم را در اماکن [دیپلماتیک] برای تسهیل ارتباطات میان دو دولت داشته باشند.»

نه سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده و نه گزارش خبرگزاری اینترفکس نگفته‌اند که چه تعداد دیپلمات آمریکایی مشمول این تصمیم شده‌اند و چه زمانی باید روسیه را ترک کنند.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG