لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

ارتش روسیه موشک‌های مافوق صوت قادر به حمل کلاهک‌های اتمی را به خدمت می‌گیرد


ولادیمیر پوتین در سخنرانی سالانه خود در سال ۲۰۱۸ خبر تولید و بهره‌برداری از موشک‌ «آوانگارد» و سایر تسلیحات جدید روسیه را اعلام کرد
ولادیمیر پوتین در سخنرانی سالانه خود در سال ۲۰۱۸ خبر تولید و بهره‌برداری از موشک‌ «آوانگارد» و سایر تسلیحات جدید روسیه را اعلام کرد

اولین واحد موشک‌های مافوق صوت قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای موسوم به «آوانگارد» پس از سال‌ها آزمایش به خدمت ارتش روسیه در می‌آید.

ارتش روسیه گفته است سرعت موشک‌های «آوانگارد» ۲۷ برابر سرعت صوت است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در تماس تلفنی با مقامات ارتش گفت: «این رویداد تاریخی برای ارتش و ملت روسیه را به شما تبریک می‌گویم.»

ژنرال سرگئی کاراکایف، فرمانده نیروهای موشکی استراتژیک روسیه نیز گفت با استقرار اولین واحد از این موشک‌ها در جنوب ناحیه اورال این سلاح‌های پیشرفته عملیاتی شدند.


ولادیمیر پوتین در سخنرانی سالانه خود در سال ۲۰۱۸ خبر تولید و بهره‌برداری از این موشک‌ها و سایر تسلیحات جدید روسیه را اعلام کرد و گفت قابلیت‌های این موشک‌ها برای تغییر سریع مسیر حرکت خود سامانه‌های دفاع ضد موشکی را بی‌استفاده خواهد کرد.

آقای پوتین تولید موشک‌های «آوانگارد» را به عنوان یک پیشرفت بزرگ فناوری با پرتاب اولین ماهواره های شوروی به فضا در سال ۱۹۵۷ مقایسه کرد.

رئیس‌جمهور روسیه گفت موشک‌های «آوانگارد» با موادی ساخته شده که می‌توانند حرارت تا ۲ هزار درجه را که بر اثر حرکت آن در جو زمین با سرعت بسيار بيشتر از صوت تولید خواهد شد، تحمل کنند.

این تسلیحات جدید روسی و سامانه‌های موشکی مشابه که توسط چین به خدمت گرفته شده موجب نگرانی آمریکا و تجدید نظر آن کشور در راهبردهای دفاعی خود شده است.

ولادیمیر پوتین گفته است که دلیل تولید موشک «آوانگارد» و سایر تسلیحات پیشرفته اقدامات اخیر آمریکا برای تولید سامانه دفاع ضد موشکی است که به گفته او می‌تواند قابلیت‌های هسته‌ای روسیه را از دور خارج کند.

چند روز پیش آقای پوتین تاکید کرد روسیه تنها کشوری است که سلاح‌های ابرصوت در اختیار دارد. او افزود برخلاف گذشته که روسیه همواره در رقابت با آمریکا عقب می‌افتاد برای اولین بار این کشور توانسته در تولید یک فناوری تسلیحاتی از سایر کشورهای جهان جلو بیفتد.

اولین شلیک آزمایشی موشک‌های «آوانگارد» در دسامبر ۲۰۱۸ در ناحیه اورال انجام شد و با موفقیت کامل توانست به هدف خود که در فاصله ۶ هزار کیلومتری قرار داشت، اصابت کند.

از گزارش‌های رسانه‌های روسی چنین برمی آید که «آوانگارد» در مراحل ابتدایی روی موشک‌های بالستیک دوران شوروی مدل آر اس ۱۸ سوار خواهد شد.

انتظار می رود که پس از عملیاتی‌شدن موشک‌های «سرمت» موشک‌های سنگین و قاره پیمای جدید روسیه، روی این مدل سوار شوند.

وزارت دفاع روسیه ماه گذشته گفت در تبعیت از «شفافیت» که بخشی از توافق «نیو استارت» در زمینه سلاح‌های هسته‌ای است موشک های «آوانگارد» را به یک تیم بازرسی آمریکایی نشان داده است.

آمریکا در سال‌‌های اخیر برای مقابله با سلاح‌های ابرصوت روسیه و چین راهبردهای دفاعی جدیدی را به خدمت گرفته است.

مقامات آمریکایی به قرار دادن لايه‌ای حسگر در فضا برای تشخيص و رديابی موشک های دشمن و به خصوص موشک‌های ابرصوت اشاره کرده‌اند. در عین حال، آمريکا در حال بررسی نصب ردگير در فضاست تا بتواند موشک‌های دشمن را در اولين دقايق پرواز و زمانی که موتورهای آنها هنوز روشن است هدف بگیرد.

علاوه بر اين پنتاگون در سال‌های اخير در حال تحقيق و توسعه سلاح‌های ابرصوت بوده و مارک اسپر وزير دفاع آمريکا در ماه اوت گفت به اعتقاد او «ظرف چند سال آينده» آمريكا اين نوع تسليحات را تولید خواهد کرد. او توليد اين نوع تسليحات در مسير توسعه سلاح‌های دوربرد را يک اولويت اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG