لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

درخواست روسیه از اوپک و کشورهای هم‌پیمان برای افزایش تولید نفت


الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه
الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه

یک مقام روسی از اوپک و کشورهای هم‌پیمان خواست تا از ماه ژوئن تولید نفت را افزایش دهند.

اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه اواخر سال گذشته توافق کردند تا تولید روزانه خود را ۱٫۲ میلیون بشکه کاهش دهند؛ موضوعی که به اوج گرفتن قیمت‌ها منجر شد.

قیمت نفت برنت روز دوشنبه، ۱۹ فروردین ماه به ۷۰ دلار و ۷۷ سنت اوج گرفت که نسبت به ابتدای سال بیش از ۳۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

آمارهای رویترز و نشریه تخصصی پلاتس نشان می‌دهد که اوپک طی ماه گذشته تولید خود را به زیر ۳۰٫۴ میلیون بشکه کاهش داده که کمترین میزان طی پنج سال گذشته‌است.

عربستان که متعهد به کاهش روزانه ۳۲۲ هزار بشکه تولید نفت بود، در دو برابر این میزان کاهش تولید داشته‌است.

رویترز از قول کریل دمیتریف، رئیس «صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم» روسیه که از مقامات کلیدی این کشور در توافق با اوپک و کشورهای هم‌پیمان برای کاهش تولید نفت است، گزارش داده که «موازنه به بازار نفت بازگشته است و نیازی به کاهش تولید از ماه ژوئن نیست».

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، نیز جمعه اعلام کرد این کشور برای ماندن در توافق کاهش تولید نفت مردد است و احتمالاً زودتر از ژوئیه سال جاری تولید خود را افزایش دهد.

اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان قرار است ماه آینده پیرامون توافق کاهش تولید نفت مذاکره کنند تا مشخص شود از ماه ژوئیه تولید خود را افزایش خواهند داد یا نه.

اجلاس یاد شده برای ایران بسیار حساس است، چرا که آمریکا می‌خواهد ماه آینده، بر سر تمدید معافیت فروش نفت ایران به هشت کشور مشتری آن تصمیم بگیرد. آبان ماه سال گذشته آمریکا به چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، ترکیه، یونان و ایتالیا معافیت داد تا خرید نفت جمهوری اسلامی را برای شش ماه و بصورت محدود ادامه دهند، موضوعی که صادرات نفت ایران را به کمتر از نصف رساند.

گزارش‌ها حاکی است که آمریکا می‌خواهد به شرط کاهش کمتر خرید نفت، معافیت تنها پنج کشور مشتری ایران را برای شش ماه دیگر تمدید کند و صادرات ایران را به حدود ۸۵۰ هزار بشکه کاهش دهد. این رقم تقریباً یک سوم میزان صادرات نفت ایران در اوایل سال گذشته بود.

افزایش تولید نفت اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه می‌تواند ایران را در تنگنا قرار دهد و دست آمریکا را برای کاهش هر چه بیشتر صادرات نفت ایران باز بگذارد.

اخیراً بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرد که «توافق کاهش تولید نفت می‌تواند برای نیمه دوم سال ۲۰۱۹ تمدید شود».

خالد الفالح، وزیر نفت عربستان، نیز دوشنبه اعلام کرد که هنوز صحبت پیرامون تمدید تا توقف توافق کاهش تولید نفت زود است و این موضوع ماه آینده در اجلاس کمیته نظارتی اوپک و کشورهای هم‌پیمان بررسی خواهد شد. وی گفت که هنوز ذخایر مازاد جهانی نفت ۶۰ تا ۷۰ میلیون بشکه بیشتر از حد مورد قبول است و بازار به‌طور کامل به موازنه نرسیده‌است.

وی گفت که ماه مه (زمان تصمیم آمریکا برای تمدید معافیت به کشورهای مشتری نفت ایران) زمانی کلیدی برای تصمیم پیرامون توافق کاهش تولید نفت است.

عربستان در آستانه اولین دور از معافیتهای آمریکا به مشتریان ایران، تولید خود را به بالای ۱۱ میلیون بشکه رساند، اما با اعطای معافیت‌ها به هشت کشور، تولید خود را به شدت کاهش داد. تولید عربستان ماه گذشته به زیر ۹٫۹ میلیون بشکه سقوط کرد.

این میزان از کاهش، دقیقاً برابر میزان صادرات کنونی نفت ایران است.

با استفاده از رویترز، پلاتس، شانا، رادیو فردا؛ د. خ / پ.پ
XS
SM
MD
LG