لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۱

روسیه دفاتر خدمات کنسولگری در اورشلیم باز می‌کند


وزیر خارجه اسرائیل، افتتاح دفاتر خدمات کنسولی روسیه در اورشلیم را «یک موفقیت دیپلماتیک» عنوان کرده است
وزیر خارجه اسرائیل، افتتاح دفاتر خدمات کنسولی روسیه در اورشلیم را «یک موفقیت دیپلماتیک» عنوان کرده است

سفارت روسیه در اسرائیل اعلام کرد که دفاتری در اورشلیم برای ارائه خدمات کنسولگری افتتاح خواهد کرد.

بر اساس بیانیه سفارت روسیه، مذاکرات طولانی با مقامات شهر اورشلیم پیرامون احداث ساختمان‌های کنسولی در قطعه زمینی که در سال ۱۸۸۵ توسط امپراتوری روسیه خریداری شده بود، نهایتا ماه گذشته به نتیجه رسید و اکنون ساختمان‌هایی طی پنج تا ۱۰ سال آینده برای ارائه خدمات کنسولگری در آن زمین احداث خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، الی کوهن وزیر خارجه اسرائیل از این تصمیم استقبال کرده و آن را «یک موفقیت دیپلماتیک» در راستای افزایش شمار نمایندگی‌های دیپلماتیک خارجی در اورشلیم عنوان کرده است.

آناتولی ویکتوروف، سفیر روسیه در تل‌آویو نیز گفته است دایر کردن دفاتر ارائه خدمات کنسولگری در غرب اورشلیم در راستای «تقویت منافع چندجانبه» دو کشور است.

وضعیت اورشلیم، شهر مقدس یودیان، مسیحیان و مسلمانان، یکی از چالش‌های اساسی در دستیابی فلسطینی‌ها و اسرائیل برای امضای قرارداد صلح است.

اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ بخش شرقی اورشلیم را اشغال و سپس ضمینه خاک خود کرد و مقامات اسرائیلی می‌گویند این شهر، «پایتخت ابدی» اسرائیل خواهد ماند.

فلسطینی‌ها نیز خواهان بازگشت بخش شرقی اورشلیم به عنوان پایتخت آینده خودشان هستند.

جامعه جهانی حاکمیت اسرائیل بر کل این شهر را به رسمیت نمی‌شناسد و خواهان مذاکرات دو طرف برای حل اختلافات ارضی شده‌اند.

بعد از به رسمیت شناختن اورشلیم توسط آمریکا به عنوان پایتخت اسرائیل در سال ۲۰۱۷، چهار کشور دیگر نیز اقدام به باز کردن سفارتخانه در این شهر کرده‌اند، اما دیگر کشورها ترجیح داده‌اند نمایندگی‌های دیپلماتیک آنها در تل‌آویو باقی بماند.

فلسطینی‌ها افتتاح سفارت در اورشلیم توسط کشورهای خارجی را خلاف قوانین بین‌المللی خوانده و می‌گویند این اقدامات، شانس ایجاد دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین را از بین خواهد برد.

زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا تصمیم به افتتاح سفارت در اورشلیم گرفت، ولادیمیر پوتین همتای روسی او اظهار «نگرانی جدی» کرده بود که چنین اقداماتی می‌تواند به روند صلح خاورمیانه آسیب برساند.

اما اکنون بیانیه سفارت روسیه در اسرائیل می‌گوید افتتاح دفاتر کنسولگری در اورشلیم در راستای «موضع تغییرناپذیر روسیه در راستای حل و فصل عادلانه مناقشات خاورمیانه» است.

هنوز جناح‌های فلسطینی و جمهوری اسلامی ایران به عنوان حامی شبه‌نظامیان فلسطینی درگیر با اسرائیل، واکنشی نسبت به تصمیم روسیه نشان نداده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های سایت سفارت اسرائیل در اسرائیل، رویترز و رادیو فردا؛ د.خ/ب.ب
XS
SM
MD
LG