لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

روسیه در اقدامی تلافی‌جویانه شماری از دیپلمات‌های آمریکایی را اخراج می‌کند


پرچم روسیه در مجاورت سفارت ایالات متحده در مسکو
پرچم روسیه در مجاورت سفارت ایالات متحده در مسکو

روسیه به تلافی اخراج تعدادی ازدیپلمات‌های خود از واشنگتن دستور اخراج چندین دیپلمات آمریکایی از مسکو را صادر کرد. اخراج متقابل دیپلمات‌ها نشانه‌ای از بدتر شدن مناسبات آمریکا و روسیه است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه ۱۰ آذر گفت کارکنان سفارت آمریکا که بیش از سه سال در روسیه بوده‌اند باید تا پایان نوامبر این کشور را ترک کنند.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشینگتن هفته گذشته اعلام کرد که تا پایان ماه ژانویه ۲۷ کارمند سفارت این کشور و تا پایان ماه ژوئن نیز ۲۷ کارمند دیگر به دلیل عدم تمدید روادید آنها از سوی آمریکا باید واشینگتن را ترک کنند.

آقای آنتونوف گفت عدم تمدید روادید به معنای اخراج دیپلماتیک است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت ما به تصمیم آمریکا واکنش متناسب نشان می‌دهیم. او افزود: «اگر آمریکا قبل از اول ژوئیه سال آینده مقررات ویزای سه ساله را برندارد و در این زمینه مصالحه نکند تعداد بیشتری از دیپلمات‌های آمریکایی و متناسب با تعداد دیپلمات‌های روسی که واشینگتن را ترک می‌کنند از کشور اخراج خواهند شد.»

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت تصمیم اخیر واشینگتن به معنای اخراج دیپلمات‌های روس نیست و سال گذشته به روسیه اطلاع داده شده که دیپلمات‌های آن کشور مشمول مقررات اقامت سه ساله خواهند شد.

این سخنگو افزود: «این اقدام اخراج نیست. دولت روسیه از این برنامه ما اطلاع داشته و به جای کارکنانی که دوره سه ساله اقامت آنها در واشینگتن به پایان رسیده می‌تواند کارمندان جدیدی را اعزام کند. هدف این مقررات نه مجازات طرف مقابل بلکه ایجاد توازن بیشتر بین تعداد کارمندان نمایندگی‌های دیپلماتیک دو کشور است.»

همزمان با تنزل روابط دو کشور به پایین‌ترین سطح پس از پایان جنگ سرد، آمریکا و روسیه در سال‌های اخیر تعدادی از کارکنان دیپلماتیک طرف مقابل را اخراج کرده و یا برای فعالیت نمايندگی‌های ديپلماتيک طرف مقابل محدودیت‌های جدیدی وضع کرده‌اند.

الحاق ناحیه کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ و حمایت مسکو از شورشیان شرق اوکراین، دخالت عوامل وابسته به مسکو در انتخابات آمریکا و مسمومیت و سپس زندانی کردن الکسی ناوالنی، یکی از منتقدان سرسخت کاخ کرملین از جمله دلایل وخامت مناسبات دو کشور است.

در ماه ژوئیه امسال روسیه استخدام اتباع این کشور در اکثر مشاغل موجود در دفاتر دیپلماتیک آمریکا را ممنوع کرد. سفارت آمریکا با کمبود کارمند محلی مواجه است و مجبور شده ارائه بخشی از خدمات به شهروندان آمریکایی ساکن روسیه را قطع کند.

به دليل کمبود کارمندان محلی دو کنسولگری آمریکا در شهرهای ولادی وستوک و یکاترینبورگ تعطیل شدند و سفارت آمریکا در مسکو اکنون تنها دفتر دیپلماتیکی است که خدمات کنسولی انجام می‌دهد.

ممنوعیت استخدام کارمندان محلی واکنش دولت روسیه به اخراج تعدادی از دیپلمات‌های این کشور از آمریکا و بخشی از اقدامات تلافی‌جویانه دو کشور با هدف تعطیل کردن فعالیت کنسولگری‌های طرف مقابل بود.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG