لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۳

تشدید حملات روسیه در منطقه دونباس اوکراین


روسیه روز چهارشنبه حملات خود را در منطقه دونباس، واقع در شرق اوکراین، شدت بخشید در حالی که ارتش اوکراین می‌گوید در برخی جبهه‌ها مانع پیشروی روس‌ها شده است.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که ارتش این کشور مانع پیشروی «واحدهای دشمن» به سمت شهر اسلواینسک در استان دونتسک شده‌اند. دونتسک یکی از دو استان منطقه دونباس است که تسخیر آنها از جمله اهداف اصلی روسیه است.

ستادکل نیروهای مسلح اوکراین همچنین گفت که حملات روسیه به یک شهرک و یک روستا در شمال خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین که تنها چند کیلومتر با مرز روسیه فاصله دارد، را دفع کرده است.

دفتر ریاست جمهوری اوکراین می‌گوید بیشتر قربانیان غیرنظامی این حملات در استان دونتسک بوده‌اند. روز سه‌شنبه پاولو کیریلنکو، فرماندار دونتسک، از بیش از ۳۵۰ هزار نفر از ساکنان منطقه که هنور در آنجا مانده‌اند خواست که منطقه را ترک کنند.

دونتسک بخشی از دونباس است، منطقه‌ای صنعتی که اکثر ساکنان آن روس زبان هستند. جدایی‌طلبان طرفدار روسیه حدود هشت سال است که گستره وسیعی از دونباس را تصرف کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین، ریس جمهوری روسیه، قبل از حمله روسیه به اوکراین، استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت، دو جمهوری خودخوانده‌ای که دست جدایی‌طلبان شرق اوکراین است.

پوتین روز دوشنبه پس از عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از آخرین شهر تحت کنترل خود در لوهانسک، اعلام کرد که این استان به طور کامل فتح شده است.

با این حال فرماندار لوهانسک روز چهارشنبه تاکید کرد که روس‌ها هنوز نتوانسته‌اند به طور کامل این استان را تسخیر کنند و نبرد سنگین در روستاهای اطراف لیسیچانسک ادامه دارد.

ارتش روسیه برای هفته‌ها لوهانسک را از طریق زمین و هوا درهم کوبید که به کشته شدن غیرنظامیان بسیاری انجامید.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG