لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۸

حملات موشکی روسیه به اوکراین و تشدید فشار غرب بر مسکو با تعیین سقف قیمت نفت


اوکراین می‌گوید بر اثر دور جدید حملات موشکی روسیه در روز دوشنبه ۱۴ آذر تعدادی از ساختمان‌های مسکونی در جنوب کشور تخریب شده وجریان انتقال برق در شمال نیز قطع شده است. همزمان، غرب با اجرای سقف قیمت برای نفت صادراتی روسیه فشار بر آن کشور را افزایش داد.

از سوی دیگر، گزارش‌هایی از وقوع انفجار در پایگاه‌های هوایی روسیه که صدها کیلومتر با مرز اوکراین فاصله دارند، منتشر شده است.

خبرگزاری روسی ریا گزارش داد که بر اثر انفجار مخزن سوخت در پایگاه هوایی «ریازان» واقع در ۱۸۵ کیلومتری جنوب شرقی مسکو سه نفر کشته شده‌اند.

فرماندار ناحیه ساراتوف، واقع در ۷۰۰ کیلومتری جنوب مسکو، نیز وقوع یک انفجار در پایگاه هوایی «انگلس» در این منطقه را تایید کرد. این پایگاه محل استقرار بمب‌افکن‌های دوربردی است که بخشی از نیروی اتمی استراتژیک روسیه هستند.

او افزود: «نیروهایی انتظامی مشغول بررسی اطلاعات مربوط به وقوع سانحه در یک تاسیسات نظامی هستند». او خطاب به ساکنان منطقه گفت که نگران امنیت خود نباشند.

کارشناسان می‌گویند پایگاه «انگلس» یکی از دو پایگاه هوایی محل استقرار بمب‌افکن‌های قادر به حمل سلاح‌های هسته‌ای است که براساس آخرین ارزیابی‌ها تعداد آن‌ها بین ۶۰ تا ۷۰ فروند است.

دولت اوکراین مسئولیت هیچ‌ کدام از این دو انفجار را برعهده نگرفته است. در ماه‌های گذشته چند مخزن سوخت روسیه در جوار مرز اوکراین مورد حمله قرار گرفته و در حمله اسرارآمیزی به پایگاه هوایی در شبه‌جزیره کریمه حداقل هفت فروند هواپیمای جنگی روسیه منهدم شدند.

مقامات اوکراینی اعلام کردند که بر اثرحملات موشکی روسیه در روز دوشنبه به استان زاپروژیا چند ساختمان مسکونی ویران شدند و پدافند هوایی اوکراین توانسته است دستکم ۶۰ موشک روسی را در آسمان منهدم کند.

یک شرکت انرژی گفت که بر اثر حملات روز دوشنبه جریان انتقال برق در ناحیه سومی واقع در شمال اوکراین قطع شده است.

در پی حملات موشکی گسترده در روزهای اول و دوم آذر جریان انتقال برق در اوکراین به سطح مصارف اضطراری کاهش یافته بود و از روز گذشته نشانه‌هایی از بهبود این وضعیت و جیره‌بندی توزیع برق دیده می‌شد. ولی در پی حملات موشکی روز دوشنبه ممکن است توزیع برق در برخی از استان‌ها به حداقل کاهش یابد.

همزمان، تصمیم کشورهای گروه هفت و اتحادیه اروپا برای تعیین سقف ۶۰ دلاری برای نفت صادراتی مسکو از روز دوشنبه به اجرا درآمد. هدف از این تصمیم کاهش درآمد ارزی و محدود کردن توان مالی روسیه برای ادامه جنگ در اوکراین است.

براساس این طرح، نفت صادراتی روسیه توسط نفتکش‌ها فقط در حالتی مجوز حرکت و بیمه کشتیرانی دریافت خواهد کرد که قیمت آن بر مبنای ۶۰ دلار در هر بشکه تعیین شده باشد.

روسیه اعلام کرده که به این سیاست تن نخواهد داد و صدور نفت به کشورهایی که این مقررات را اجرا می‌کنند قطع خواهد کرد. اما مشکل جدی روسیه این است که برای صدور نفت خود به کشورهای اروپایی و یا عضو گروه هفت، نیازمند خدمات و بیمه کشتیرانی در این کشورها است.

تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله لهستان و جمهوری‌های بالتیک امیدوار بودند که سقف تعیین شده در حد ۳۰ تا ۴۰ دلار باشد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز ضمن استقبال از افزایش فشار بر مسکو گفت تعیین سقف ۶۰ دلاری برای متوقف کردن تهاجم نظامی روسیه کافی نیست.

هنوز مشخص نیست که این اقدام غرب تا چه حد روی صادرات نفت روسیه که با حدود پنج میلیون بشکه در روز پس از عربستان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است، تاثیر خواهد گذاشت. درعين حال اين نگرانی نيز وجود دارد که تحت تاثير اين اقدام بار ديگر بهای انرژی در بازار جهانی افزايش يابد.

در ماه‌های اخیر و پس از اجرای اولین تحریم‌های غرب، مسکو تلاش کرده بود که حجم بیشتری از نفت خود را با تخفیف به هند، چین و سایر کشورهای آسیایی صادر کند.

براساس ارزیابی‌های موسسات کارشناسی انرژی، نفت خام روسیه روز دوشنبه در بازارهای آسیایی حدود ۷۹ دلار در هربشکه به فروش رفته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG