لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۴

کرملین: تغییرات قانون اساسی از ۱۴ تیر اجرایی می‌شود


ولادیمیر پوتین ۶۷ ساله برای دو دهه است که به عنوان رئیس جمهور یا نخست وزیر قدرت را در روسیه به دست گرفته است
ولادیمیر پوتین ۶۷ ساله برای دو دهه است که به عنوان رئیس جمهور یا نخست وزیر قدرت را در روسیه به دست گرفته است

کرملین اعلام کرد که تغییرات در قانون اساسی روسیه و از جمله ماده الحاقی که راه را برای ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین تا سال ۲۰۳۶ هموار می‌کند، از روز شنبه ۱۴ تیر اجرایی می‌شود.

رای‌دهندگان در روسیه از همه‌پرسی اخیر که به دلیل شیوع بیماری کرونا یک هفته به طول انجامید و در نهایت روز چهارشنبه پایان یافت، حمایت گسترده‌ای کردند به طوری که حدود ۷۸ درصد آنان به نفع این تغییرات رای دادند.

کرملین نتیجه این همه‌پرسی را یک پیروزی نامیده است در حالی که منتقدان ولادیمیر پوتین آن را غیرقانونی و نامشروع می‌نامند. یک گروه مستقل نیز که بر همه‌پرسی نظارت داشت، تاکید کرد که کل این فرایند دچار کاستی‌ها و عیوب بسیاری بود.

موسسه گولوس در بیانیه‌ای گفت: «رای گیری اخیر واقعا بی‌سابقه بود و به عنوان نمونه‌ای از نقض استقلال رای مردم در تاریخ ثبت خواهد شد.»

یکی دیگر از اصلاحیه‌های جدید قانون اساسی روسیه به روسای جمهور سابق این کشور به صورت خودکار مصونیت از تعقیب قضایی می‌بخشد. همچنین در این تغییرات ازدواج تنها میان یک زن و یک مرد صورت قانونی دارد.

ولادیمیر پوتین ۶۷ ساله برای دو دهه است که به عنوان رئیس جمهور یا نخست وزیر قدرت را در روسیه به دست گرفته و پس از ژوزف استالین طولانی‌ترین دوره رهبری را در تمام دوران اتحاد جماهیر شوروی و روسیه داشته است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG