لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۶

ان‌بی‌سی: ایران و آمریکا به «پیشنهاد توافق اتمی موقت» از طرف روسیه روی خوش نشان ندادند


هیئت ایرانی در برابر هیئت روس در وین
هیئت ایرانی در برابر هیئت روس در وین

شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی نیوز روز شنبه، دوم بهمن‌ماه، به نقل از منابع آگاه گزارش داد که در راستای مذاکرات وین برای احیای برجام، روسیه در هفته‌های اخیر پیشنهاد «توافق اتمی موقت» را در برابر ایران روی میز گذاشته است.

دو مقام ایالات متحده، یک مقام کنگره، یک مقام سابق آمریکایی و چهار فرد مطلع از این مذاکرات تایید کرده‌اند که این «توافق موقت» شامل لغو «محدود» تحریم‌ها در ازای اعمال مجدد برخی محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای تهران خواهد بود.

به گفته این منابع، ایالات متحده آمریکا پیشتر از پیشنهاد روسیه به ایران آگاه شده است.

گفت‌وگوی محمد ضرغامی با مهران مصطفوی درباره پیشنهاد برجامی روسیه
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:04 0:00
لینک مستقیم

پیشنهاد «توافق موقت» روسیه با ایران در شرایطی است که مقامات دولت جو بایدن به‌ویژه در روزهای اخیر بارها هشدار داده‌اند که زمان برای بازگشت متقابل به برنامه جامعه اقدام مشترک، موسوم به برجام، رو به پایان است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه در جریان سفر به ژنو با همتای روس خود، سرگئی لاوروف دیدار کرده و از مسکو خواسته بود که با استفاده از نفوذ خود و روابطی که با ایران دارد، تهران را از مسئله «فوریت» بازگشت به برجام مطلع کند.

به گزارش وب‌سایت ان‌بی‌سی نیوز، در حالی‌ که مقامات و افراد مطلع از این مذاکرات می‌گویند که گفت‌وگوهای روسیه با ایران درباره توافق موقت «با اطلاع آمریکا» انجام شده است، مقامات ارشد دولت جو بایدن نمی‌خواهند آمریکا را در ارائه این پیشنهاد دخیل جلوه دهند.

مقامات و دیگر افراد مطلع نیز گفته‌اند که ایران تاکنون پیشنهاد ارائه شده از سوی روسیه را رد کرده است.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نیز روز جمعه گفت که تهران خواهان توافق موقت نیست و از بحث درباره جزئیات پیشنهاد روسیه خودداری کرد.

در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره احتمال «توافق موقت» در وین مطرح شده بود، ولی وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به خبرگزاری تسنیم در این باره گفته است که چنین توافقی برای ایران ایده‌آل نیست و راهبرد جمهوری اسلامی «توافق دائم برای لغو موثر تحریم‌ها است».

بر اساس گزارش ان‌بی‌سی نیوز، هر گونه توافق جدید جدا از برجام می‌تواند دست کنگره آمریکا برای بررسی آن را باز کند.

از همین رو، به نوشته این پایگاه خبری به نقل از منابع آگاه، چنان چه توافقی در مورد پیشنهاد موقت روسیه حاصل شود، آمریکا و دیگر اعضای برجام احتمالا آن را به‌ عنوان نخستین گام برای بازگشت کامل به تعهدات در چارچوب توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ (برجام) معرفی خواهند کرد، نه به‌ عنوان یک توافق جدید یا جداگانه.

اعمال فشار دو عضو غیر اروپایی برجام شامل چین و روسیه بر ایران در مذاکرات احیای برجام سابقه‌دار است. از جمله میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، روز هشتم دی‌ماه، در نشریه فارین‌پالیسی نوشت که روسیه و چین ایران را وادار کرده‌اند که برخی خواسته‌های حداکثری خود را کنار بگذارد.

خواسته لغو تمام‌ تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ پیش از این نیز توسط مقام‌های حکومت ایران اعلام شده بود، ولی رابرت مالی، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات وین گفته است دولت آمریکا تحریم‌های ناقض برجام را لغو می‌کند و تحریم‌هایی را که با عناوین دیگر مانند «تروریسم» وضع شده‌اند، نمی‌تواند لغو کند.

با استفاده از وب‌سایت ان‌بی‌سی نیوز و گزارش‌های پیشین رادیوفردا/ آ. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG