لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

روسیه با چهار کشور اروپایی برای ساخت واکسن «اسپوتنیک وی» به توافق رسید


«صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های روسی» روز سه‌شنبه ۱۹ اسفند خبر داد که این نهاد با ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و آلمان برای ساخت واکسن «اسپوتنیک وی» در آن کشورها به توافق رسیده است.

کریل دمیتریف، رئیس این صندوق سرمایه‌گذاری که از زیرمجموعه‌های دولت روسیه است، این خبر را به شبکه‌های خبری روسی اعلام کرد اما جزئیات بیشتری در این باره ارائه نداد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره می‌نویسد که یک شرکت سوئیسی قرار است تولید واکسن «اسپوتنیک وی» را در ایتالیا از ماه ژوئیه آغاز کند و در سال جاری میلادی ۱۰ میلیون دوز از آن را به دست افراد برساند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این خبر در حالی منتشر می‌شود که واکسن ضد کرونای «اسپوتنیک وی» هنوز برای استفاده عمومی در اروپا به تأیید اتحادیه اروپا نرسیده است.

در همین حال، روبرتو اسپرانتزا، وزیر بهداشت ایتالیا، به رسانه‌ها گفته است در صورت طی شدن روند قانونی، کشورش با استفاده از واکسن‌‌های روسیه در ایتالیا مخالفتی ندارد.

کشورهای مختلف اروپایی از روند کند تولید و تأیید واکسن‌های ضد کرونا توسط نهادهای مربوطه در اتحادیه اروپا انتقاد کرده‌اند و برخی کشورهای این اتحادیه اکنون تصمیم گرفته‌اند دیگر منتظر تأیید سازمان دارویی اتحادیه اروپا نمانند.

مجارستان اولین کشور اتحادیه اروپا بود که ماه گذشته استفاده از «اسپوتنیک وی» را مجاز دانست و اسلواکی نیز هفته گذشته خبر داد که قرار است دو میلیون دوز از این واکسن روسی را دریافت کند و اولین محموله آن شامل ۲۰۰ هزار دوز اکنون وارد این کشور شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد با وجود این‌که آزمایش‌های بالینی اولیه «اسپوتنیک وی» محدود بوده است و شک و تردیدهایی در مورد این واکسن وجود داشت، بررسی‌های جدید خبر از اثربخشی ۹۱ درصدی آن در جلوگیری از ابتلای شدید به کرونا می‌دهد.

این خبرگزاری می‌نویسد که در عین حال تأثیر «اسپوتنیک وی» در جلوگیری از شیوع این بیماری هنوز ناشناخته است.

کمیسیون اروپا در حال حاضر طرحی برای خرید عمده واکسن «اسپوتنیک وی» ندارد و تمرکز آن بر توافق‌های صورت گرفته با دیگر تولیدکنندگان واکسن ضد کرونا است.

«صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه» که بازاریابی «اسپوتنیک وی» را در خارج از روسیه بر عهده دارد گفته که این واکسن قرار است در کشورهای هند، کره جنوبی، برزیل، چین، ترکیه، ایران، بلاروس و قزاقستان نیز تولید شود.

مقام‌های روسی گفتند که در کل ۴۵ کشور جهان برای استفاده از این واکسن اعلام آمادگی کرده‌اند.

ایران نیز به خرید واکسن‌های روسی و چینی روی آورده است و تصمیم ایران پس از آن اتخاذ شد که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، کارایی واکسن‌های آمریکایی، بریتانیایی و حتی فرانسوی را زیر سؤال برد و گفت که ورود این واکسن‌ها به ایران ممنوع است.

بر اساس گزارش‌های رویترز و آسوشیتدپرس/پ.پ/ک.ر

XS
SM
MD
LG