لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

روسیه از دفع «حمله هواپیماهایی بدون سرنشین» به پایگاه حمیمیم در سوریه خبر داد


پایگاه هوایی حمیمیم در سوریه
پایگاه هوایی حمیمیم در سوریه

روسیه می‌گوید ۱۳ هواپیمای مسلح بدون سرنشین، پایگاه هوایی این کشور در یکی از مرزهای نیروی دریایی در غرب سوریه را هدف قرار داده‌اند.

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد پایگاه هوایی حمیمیم در طَرطوس در جنوب غربی سوریه، هدف حمله قرار گرفته ولی این حمله هیچ خسارت جانی و مالی در پی نداشته است.

این بیانیه می‌گوید نیروهای روسیه توانسته‌اند سیگنال رادیویی برخی از این هواپیماهای بدون سرنشین را تحت کنترل خود درآورند. دیگر هواپیماهای بدون سرنشین هم طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، با سامانه دفاع هوایی پانسیر – اس ۱ نابوده شده‌اند.

زمان این حمله شامگاه روز پنج ژانویه، ۱۵ دی ماه از سوی وزارت دفاع روسیه اعلام شده، و گفته شده این هواپیماهای بدون سرنشین، مواد منفجره حرفه‌ای و ساخت خارج از کشور سوریه را حمل می‌کردند.

این بیانیه گفته است: «فناوری مهندسی به کار رفته در این حمله از سوی تروریست‌ها، می‌تواند از کشوری آمده باشد که توانایی بالای چنین فناوری به وسیله تحویل سیستم ناوبری ماهواره‌ای و کنترل از راه دور را در اختیار داشته باشد». این بیانیه به نام کشور خاصی اشاره نکرده است.

در پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر، وزارت دفاع روسیه این خبر را به همراه تصاویری از هواپیمای بدون سرشین استفاده شده، منتشر کرده است.

در این میان آسوشیتدپرس به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه که وقایع جنگ داخلی را از بریتانیا و با تکیه بر گزارش‌های شاهدان عینی دنبال می‌کند، نوشت که این حمله توسط گروهی از شورشیان صورت گرفته که در استان لاذقیه مستقر هستند.

روسیه از متحدان اصلی بشار اسد در سوریه به شمار می‌رود. از زمان شروع عملیات نظامی روسیه در سوریه در سپتامبر ۲۰۱۵، ۴۰ نیروی پلیس روسیه کشته شده‌اند.

از سال ۲۰۱۱ تا کنون جنگ داخلی در سوریه، به کشته شدن بیش از ۳۴۰ هزار تن و بی‌خانمان شدن میلیون‌ها تن انجامیده است.

از دو سال پیش دخالت روسیه در حمایت از نیروهای وفادار به بشار اسد، در کنار حضور نیروهای نظامی ایران و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران، موازنه را به نفع نیروهای دولتی سوریه تغییر داده و ارتش این کشور موفق به بازپس‌گیری مناطق زیادی از گروه‌های معارض اسد شده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، اینترفکس، و سایت خبری رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ک.ت./م.ا.
XS
SM
MD
LG