لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

حمله ۴۲ پهپاد اوکراینی به روسیه؛ تماس تلفنی بایدن و زلنسکی


وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که بامداد روز جمعه سوم شهریور، از منطقه شبه‌جزیره کریمه هدف ۴۲ فروند پهپاد اوکراینی قرار گرفته است.

در بیانیه این وزارتخانه، در حالی که کریمه بخشی از «خاک روسیه» نامیده شد، اضافه شده که ۳۳ فروند از پهپادها با وسایل جنگ الکترونیک سرکوب و ۹ فروند نیز توسط پدافند هوایی سرنگون شدند.

میخائیل رازوژایف، فرماندار منصوب شده روسیه در سواستوپل، در کریمه، در کانال تلگرامی‌اش نوشت که پهپادهای مهاجم در اطراف دماغه خرسونس منهدم شده و تلفات یا خسارت مالی نداشت.

این ظاهراً پرشمارترین حملات پهپادی منتسب به اوکراین در یک شب از زمان تقویت توان جنگی کی‌یف در دوره اخیر بود.

پهپادهایی که روسیه مبدأ آن را از اوکراین دانسته، در روزهای گذشته تا به مسکو نیز رسیده و کار فرودگاه‌های اصلی پایتخت روسیه را برای ساعاتی مختل کرده‌اند.

یک موشک شلیک شده از اوکراین نیز بامداد جمعه منطقه کالوگا، در نزدیکی مسکو، را هدف قرار داد که باز هم به توقف عملیات پروازی در فرودگاه‌های اصلی مسکو منجر شد.

خبرگزاری روسی تاس توقف موقتی نشست و برخاست هواپیماها در فرودگاه‌های «ونوکوو» و «دموددوو» را تأیید کرد. ولادیسلاو شاپشا، استاندار کالوگا گفت در حمله موشکی به منطقه تلفاتی نداشتیم و زیرساخت‌ها آسیب ندید.

به گزارش گاردین، تشدید حملات اوکراین به کریمه اشغالی، جشن ارتش اوکراین در سالروز استقلال کشورشان بود.

رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه دوم شهریور در گفت‌وگوی تلفنی با همتای اوکراینی خود با شادباش سالروز استقلال اوکراین، بر تعهد واشینگتن و متحدین به ادامه تجهیز کی‌یف در برابر تجاوز روسیه تأکید کرد.

ولودیمیر زلنسکی به جو بایدن گفت «ما با هم ثابت می‌کنیم که آزادی و استقلال، ارزش جنگیدن را دارد».

سخنگوی پنتاگون پنج‌شنبه گفت که آمریکا از ماه اکتبر (از ۹ مهر) آموزش خلبانان اوکراینی با جت‌های اف-۱۶ را در ایالت آریزونا آغاز و یک ماه پیش از آن یک دوره زبان انگلیسی برای خلبانان اوکراینی برگزار خواهد کرد.

سرتیپ پاتریک رایدر در همین حال گفت تا انتقال جنگنده‌ها از آمریکا به اوکراین چند ماه دیگر باید صبر کرد.

آمریکا مدتی طولانی از تجهیز اوکراین به جت‌هایش از بیم تحریک روسیه خودداری می‌کرد.

اما دولت واشینگتن هفته گذشته به دانمارک و هلند مجوز داد تا آموزش پروازی و دادن جت‌های آمریکایی به ارتش اوکراین را آغاز کنند.

پیش از دانمارک و هلند، شمار دیگری از کشورهای متحد آمریکا و عضو ناتو برای انتقال شماری از جنگنده‌های آمریکایی خود به اوکراین موافقت اصولی آمریکا را گرفته بودند.

در مجموع ۱۱ کشور اروپاییِ متحد کی‌یف و واشینگتن، از این ماه آموزش خلبانان اوکراینی را برای پرواز با بمب‌افکن‌های آمریکایی آغاز کرده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی که از آغاز یورش روسیه به اوکراین برای تجهیز کشورش به جنگنده‌های آمریکایی در تقلا بود، گفته است که تحقق این خواسته، به او این «اطمینان» را می‌دهد که روسیه بازنده جنگ خواهد بود.

روسیه مدعی است که اوکراین فاقد زیرساخت‌های لازم برای استفاده از هواپیماهای جنگی آمریکایی است. مسکو به غرب و ناتو نسبت به تجهیز بیشتر اوکراین هشدار داده است.

با استفاده از گاردین، خبرگزاری تاس، رویترز و رادیو فردا؛ ف.ر./ب.ب./م.ا.
XS
SM
MD
LG