لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

روسیه مدعی حمله پهپادی اوکراین به کرملین برای قتل ولادیمیر پوتین شد؛ مدودف خواستار حذف فیزیکی زلنسکی شد


تصویری از زمان اصابت پهپاد به میله‌پرچم کاخ کرملین که از یک ویدئو گرفته شده است
تصویری از زمان اصابت پهپاد به میله‌پرچم کاخ کرملین که از یک ویدئو گرفته شده است

مقامات روسیه روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت مدعی شدند که یک حمله پهپادی اوکراین به کاخ کرملین برای قتل رئیس‌جمهور این کشور را خنثی کرده‌اند.

مسکو با محکوم کردن این حمله، آن را اقدامی «تروریستی» به منظور قتل ولادیمیر پوتین خواند.

بر اساس این بیانیه، ارتش روسیه سه‌شنبه شب دو پهپاد مهاجم به کاخ کرملین را قبل از هدف قرار دادن این کاخ خنثی کرد.

کرملین در ادامه گفته است بقایای دو پهپاد یاد شده در محوطه کاخ سقوط کرده، اما خسارتی بر جای نگذاشته است.

میخائیلو پودولیاک، مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین، در واکنش به ادعای روسیه گفت که این حادثه هیچ ارتباطی با اوکراین ندارد و احتمالا کرملین این ادعا را در راستای توجیه یک حمله جدید به اوکراین عنوان کرده است.

با این حال، دمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق و از افراد نزدیک به پوتین با انتشار توئیتی گفت که «حمله شب گذشته به کاخ کرملین، هیچ راهی جز حذف فیزیکی ولودیمیر زلنسکی و دار و دسته او را برای روسیه باقی نگذاشته است».

رئیس پارلمان روسیه نیز با تکرار ادعای حمله پهپادی به کرملین از سوی اوکراین، خواستار «نابودی رژیم کی‌یف» شد.

به گزارش اسپوتنیک، ویاچسلاو ولودین، رئیس دومای دولتی روسیه، گفت: «رژیم نازی کی‌یف باید به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شود».

او در ادامه مدعی شد «سیاستمداران کشورهای غربی که در حال پمپاژ تسلیحات به رژیم زلنسکی هستند، باید بدانند که نه تنها حامی، بلکه شریک مستقیم فعالیت‌های تروریستی نیز شده‌اند. هیچ مذاکره‌ای با رژیم زلنسکی وجود ندارد. ما خواستار استفاده از سلاح‌هایی خواهیم بود که قادر به توقف و نابودی رژیم تروریستی کی‌یف هستند».

او به نوع این سلاح‌ها اشاره نکرد اما پیشتر برخی مقامات روسیه، از جمله آقای مدودف، اوکراین را تهدید به بمباران هسته‌ای کرده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ویدئویی که شبانه در یکی از کانال‌های تلگرام خبری مسکو منتشر شد و به نظر می‌رسد در آن سوی رودخانه از کاخ کرملین فیلم‌برداری شده است، چیزی شبیه دود را بر فراز کرملین نشان می‌دهد.

با توجه به متن ضمیمه ویدئو، ساکنان یک ساختمان در مجاورت رودخانه گزارش دادند که حدود ساعت ۲:۳۰ بامداد به وقت محلی صدای یک انفجار را شنیدند و شاهد دود ناشی از اصابت این پهپاد بودند.

این گزارش می‌افزاید تأیید مستقل فیلم منتشر شده ممکن نیست و مقامات اوکراین نیز هنوز در این مورد اظهارنظر نکرده‌اند.

کاخ کرملین، ارتش و نهادهای امنیتی روسیه نیز تاکنون شواهدی در مورد ادعای خود ارائه نداده‌اند.

کاخ کرملین در بیانیه خود می‌گوید: «ما این حادثه را یک اقدام تروریستی برنامه‌ریزی شده و سوء‌قصد به جان رئیس‌جمهور روسیه در آستانه روز پیروزی (پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم) و رژه ۹ مه می‌دانیم. روسیه این حق را برای خود محفوظ می‌داند که در زمان و مکان مناسب به این حمله پاسخ دهد».

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، نیز به خبرگزاری دولتی ریانووستی گفته است که پوتین در زمان حمله در کاخ کرملین نبود و در اقامتگاه نوو اوگاریوو در حومه مسکو اقامت داشت.

روز گذشته و قبل از حمله پهپادی ادعایی روسیه، شهرداری مسکو بدون ارائه هیچ توضیحی، پرواز پهپادها در آسمان شهر را برای نهادهای غیردولتی ممنوع کرده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رویترز و توئیتر/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG