لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

فنلاند سه‌شنبه عضو ناتو می‌شود؛ روسیه می‌گوید قابلیت‌های نظامی خود را تقویت می‌کند


فنلاند حدود هزار و ۳۰۰ کیلومتر با روسیه مرز مشترک دارد و پیوستن این کشور به ناتو مرزهای این پیمان نظامی با روسیه را تقریبا دو برابر می‌کند
فنلاند حدود هزار و ۳۰۰ کیلومتر با روسیه مرز مشترک دارد و پیوستن این کشور به ناتو مرزهای این پیمان نظامی با روسیه را تقریبا دو برابر می‌کند

خبرگزاری روسی «ریا» روز دوشنبه ۱۴ فروردین از قول الکساندر گروشکو، معاون وزیر خارجه روسیه، گزارش داد که مسکو در واکنش به عضویت فنلاند در ناتو قابلیت‌های نظامی خود در مناطق غربی و شمال غربی این کشور را تقویت خواهد کرد.

فنلاند و سوئد در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تقاضای عضویت در ناتو را مطرح کردند. فنلاند حدود هزار و ۳۰۰ کیلومتر با روسیه مرز مشترک دارد و پیوستن این کشور به ناتو مرزهای این پیمان نظامی با روسیه را تقریبا دو برابر می‌کند.

سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه، پارسال همزمان با طرح عضویت این دو کشور در ناتو گفت که مسکو «واکنش ضروری» از جمله استقرار ۱۲ واحد و لشکر در تقسیمات نظامی غربی را انجام خواهد داد.

الکساندر گروشکو، معاون وزیر خارجه روسیه، به خبرگزاری روسی «ریا» گفت: «ما قابلیت‌های نظامی خود در مناطق غربی و شمال غربی را افزایش خواهیم داد. در صورت استقرار نیروهای سایر اعضای ناتو در خاک فنلاند ما برای تضمین امنیت ارتش روسیه در این مناطق اقدامات بیشتری انجام می‌دهیم».

در رویدادی دیگر، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز دوشنبه اعلام کرد که عضویت فنلاند به عنوان سی‌ویکمین عضو این پیمان بزرگ نظامی روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین رسما تصویب خواهد شد.

آقای استولتنبرگ در آستانه جلسه وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو در یک نشست خبری در شهر بروکسل گفت: «این یک هفته تاریخی است. فنلاند از فردا به عضویت کامل ناتو در می‌آید».

او ابراز امیدواری کرد که سوئد نیز در ماه‌های آینده به عضویت این پیمان درآید.

آقای استولتنبرگ سه‌شنبه هفته پیش گفته بود: «برای اولین بار پرچم فنلاند در مقر ناتو به اهتزاز در می‌آید. این یک رویداد مثبت برای امنیت نروژ، امنیت کشورهای شمال اروپا و به طور کلی امنیت ناتو است».

دبیرکل ناتو افزود دولت ترکیه، آخرین کشوری که عضویت فنلاند را تایید کرد، روز سه‌شنبه سند رسمی مربوط به پذیرش عضویت این کشور را برای آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، ارسال می‌کند و او از دولت فنلاند نیز خواسته است در همان روز سند رسمی مربوط به پذیرش تعهدات خود در قبال ناتو را به وزیر خارجه آمریکا تسلیم کند.

سائولی نینیسته، رئیس‌جمهور فنلاند، همراه با وزیران خارجه و دفاع این کشور در مراسم رسمی عضویت فنلاند در ناتو شرکت خواهند کرد.

پکا هاویستو، وزیر خارجه فنلاند، در بیانیه‌ای گفت: «این یک لحظه تاریخی برای کشور ماست. از نظر فنلاند مهم‌ترین موضوع در این جلسه تاکید بر حمایت از اوکراین در برابر ادامه تهاجم نظامی روسیه است. ما در راستای گسترش ثبات و امنیت در تمامی منطقه اروپا و آتلانتیک تلاش خواهیم کرد».

خبر رسمیت یافتن عضویت فنلاند در ناتو پس از پیروزی حزب محافظه‌کار در انتخابات پارلمانی فنلاند منتشر می‌شود. به این ترتیب دولت چپ میانه فنلاند به نخست‌وزیری سانا مارین که مبتکر و مدافع اصلی پیوستن این کشور به ناتو بود، قدرت را به حزب محافظه‌کار واگذار خواهد کرد.

کشورهای فنلاند و سوئد در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به‌دلیل نگرانی از احتمال حمله مسکو سیاست قدیمی بی‌طرفی را کنار گذاشته و تصمیم گرفتند برای برخورداری از چتر امنیتی ناتو به این پیمان نظامی بپیوندند.

تمامی ۳۰ کشور عضو ناتو در اجلاس تابستان گذشته در مادرید در اصول با پذیرش فنلاند و سوئد موافقت کردند. مجارستان و ترکیه چندین ماه تایید این درخواست در پارلمان را به تعویق انداختند ولی بالاخره پارلمان‌های هر دو کشور هفته گذشته عضویت فنلاند را تایید کردند.

دولت مجارستان دلایل تردید و مخالفت خود را هیچگاه به صراحت اعلام نکرده بود ولی دولت ترکیه تایید عضویت فنلاند و سوئد در ناتو را به محدود کردن فعالیت مخالفان آنکارا در آن کشورها و لغو تحریم تسلیحاتی ترکیه مشروط کرده بود.

عضویت کشورهای جدید در ناتو مشروط به تایید تمامی اعضای این پیمان است. آمریکا و متحدان آن کشور امیدوارند که قبل از اجلاس بعدی رهبران ناتو که در روزهای ۱۱ و ۱۲ ژوئیه در پایتخت لیتوانی برگزار می‌شود عضویت سوئد در ناتو نیز رسمیت پیدا کند.

آقای استولتنبرگ روز دوشنبه گفت: «سوئد را تنها رها نکرده‌ايم. وضعیت سوئد به یک عضو کامل ناتو بسیار نزدیک است».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG