لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۳

مقام روس: علیه تحریم بیشتر ایران گام‌هایی برخواهیم داشت


سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، روز دوشنبه، سوم تیر، گفت که روسیه و شرکای آن کشور برای مقابله با تحریم‌های جدیدی که واشینگتن می‌خواهد علیه ایران اعمال کند، گام‌هایی برخواهند داشت.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، خبر داده که قرار است روز دوشنبه دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران اعلام شود که واکنشی است به سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران در روز ۳۰ خرداد.

ایران می‌گوید که این پهپاد به حریم هوایی‌اش تجاوز کرده بود ولی ایالات متحده تأکید دارد که هواپیمای بی‌سرنشین‌اش در محدوده هوایی بین‌المللی در پرواز بوده و ایران بی‌دلیل به آن موشک زده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، معاون وزیر خارجه روسیه در نشست خبری روز دوشنبه خود گفت که تصمیم آمریکا برای افزودن به تحریم‌ها علیه ایران تنها به افزایش تنش‌ها دامن می‌زند و واشینگتن به‌جای این کار بهتر است با ایران وارد گفت‌وگو شود.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس آقای ریابکوف در این مورد افزود: «این‌که آمریکایی‌ها تهدید به تحریم‌های جدید می‌کنند و چنین برمی‌آید که آن را عملی هم خواهند کرد نشان‌دهنده یک سیاست عمدی و هدفمند برای افزایش تنش است.»

او در مورد «عمدی بودن» سیاست «تنش‌افزایی» با ایران شواهدی ارائه نکرد.

دولت آمریکا می‌گوید خواستار گشودن دوباره باب مذاکره با ایران است تا بتوان از طریق آن به توافقی فراتر از برجام دست یافت. رهبر جمهوری اسلامی هرگونه مذاکره با آمریکا را ممنوع اعلام کرده‌است.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، در ادامه سخنان روز دوشنبه خود گفت که «شاهد جلوگیری‌های فزاینده از فعالیت عادی اقتصادی و تجارت خارجی با ایران بوده‌ایم و تمامی این اقدام‌ها کاملاً غیرسازنده و خطرناک هستند.»

آقای ریابکوف روز دوشنبه در مورد گام‌هایی که روسیه قصد دارد برای مقابله با تحریم بیشتر ایران بردارد جزئیاتی ارائه نکرد.

او البته پیش از این گفته بود در صورتی که سازوکار مالی اتحادیه اروپا، موسوم به اینس‌تکس، برای همکاری با ایران راه‌اندازی نشود، مسکو آماده است به تهران در فروش نفت و امور بانکی کمک کند.

اینکس‌تکس از سوی کشورهای اروپایی باقی‌مانده در توافق اتمی، برای داد و ستد مالی و بازرگانی با ایران پیشنهاد شده، اما این سازوکار تاکنون اجرایی نشده است.

در همین حال، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز دوم تیر گفت که برای دستیابی به «پیمان‌های پولی» با کشورهای مختلف، ازجمله روسیه، مذاکرات و «توافقاتی» انجام شده‌است.

تحریم‌های آمریکا تأثیر سنگینی بر اقتصاد و بازرگانی ایران گذاشته و آخرین خبرها حاکی از «افت چشمگیر» تجارت چهار‌ماهه ایران و اروپا و همچنین افت چشمگیر تجارت ایران و چین است.

روز دوشنبه دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز گفت که روسیه تحریم‌های جدید آمریکا را که قرار است روز دوشنبه علیه ایران اعمال شود «غیرقانونی» می‌داند.

منابع: رویترز، اینترفکس / پ.پ
XS
SM
MD
LG