لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

روسیه می‌گوید واکنش به شکست مذاکرات امنیتی با آمریکا «نظامی- فنی» خواهد بود


وندی شرمن (راست) و سرگئی ریابکوف، معاونان وزارت خارجه آمریکا و روسیه
وندی شرمن (راست) و سرگئی ریابکوف، معاونان وزارت خارجه آمریکا و روسیه

معاون وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه ۲۰ دی گفت واکنش این کشور به شکست مذاکرات امنیتی با آمریکا «نظامی- فنی» خواهد بود ولی حاضر نشد توضیح دهد که معنای دقیق آن چیست.

سرگئی ریابکوف پس از پایان دور اول مذاکرات با نمایندگان آمریکا در ژنو گفت مسکو در حال حاضر روی مذاکرات دیپلماتیک تمرکز دارد و قصد ندارد واکنش‌های نظامی در صورت شکست این مذاکرات را توضیح دهد.

معاون وزیر خارجه روسیه افزود که در این گفت‌وگوها در خصوص عدم پیوستن اوکراین به ناتو در آینده هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است.

روسیه اعلام کرده که خواهان دریافت تضمین‌های قطعی از سوی آمریکا در مورد نپیوستن اوکراین به ناتو است چون عضویت این کشور در ناتو را یک خطر جدی برای امنیت ملی خود می‌داند.

آقای ریابکوف افزود سرنوشت مذاکرات با آمریکا در مورد امنیت در شرق اروپا تا حد زیادی به موضوع عضویت اوکراین در ناتو بستگی دارد و عدم پیوستن اوکراین به ناتو برای روسیه یک شرط «کاملا الزامی» است.

معاون وزیر خارجه روسیه افزود: «متاسفانه ما در برخورد با این مسائل، اختلافات اصولی فاحشی داریم. ایالات متحده و روسیه در مورد آنچه که باید انجام شود دیدگاه‌های متضادی دارند».

آقای ریابکوف بار دیگر بر درخواست روسیه مبنی بر عدم گسترش مرزهای ناتو به سوی شرق و توقف اقدامات نظامی این پیمان در کشورهای اروپایی مرکزی و اروپای شرقی که از سال ۱۹۹۷ تاکنون به ناتو پیوسته‌اند تاکید کرد.

همزمان وندی شرمن، معاون وزیر خارجه و سرپرست هیات مذاکره‌کننده آمریکا، گفت دو طرف در مورد اقدامات متقابل برای کاستن از تنش در شرق اروپا از جمله کاهش موشک‌ها و مانورهای نظامی در منطقه گفت‌وگو کرده ولی در عین حال دوباره به نمایندگان روسیه در مورد پیامدهای جدی حمله نظامی به اوکراین هشدار داده است.

خانم شرمن پس از پایان دور اول گفت‌وگوها با معاون وزیر خارجه روسیه در ژنو گفت: «ما در مورد اقدامات متقابل با هدف بهبود ثبات استراتژیک که به نفع دو طرف خواهد بود به ابتکارهای جدیدی دست یافتیم».

معاون وزیر خارجه آمریکا افزود به نمایندگان روسیه پیشنهاد داده است که در مورد چگونگی استقرار موشک‌های استراتژیک در منطقه گفت‌وگوهای بیشتر و دقیق‌تری انجام شود ولی درخواست روسیه برای دادن تضمین در مورد عدم پیوستن اوکراین به ناتو را رد کرده است.

خانم شرمن افزود: «ما پیشنهادات امنیتی را که به هیچ‌وجه قابل بررسی نیستند نخواهیم پذیرفت و به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهیم که از گسترش ناتو و پذیرش اعضای جدید که از مبانی وجودی این پیمان است جلوگیری کند».

او از روسیه خواست حدود صد هزار نیروی نظامی را که در نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر کرده است به پایگاه‌های دائمی خود بازگرداند و یا به طور مشخص دلیل تجمع آن‌ها را در جوار مرزهای اوکراین توضیح دهد.

خانم شرمن افزود: «اگر روسیه به اوکراین حمله کند با واکنش‌های بسیار شدیدتری از سال ۲۰۱۴ که ناحیه کریمه را اشغال و از شورش در شرق اوکراین حمایت کرد مواجه خواهد شد».

معاون وزیر خارجه آمریکا افزود: «ما از همکاری‌های دوجانبه با کشورهایی که خواهان همکاری با آمریکا هستند چشم‌پوشی نخواهیم کرد، ما بدون مشارکت دولت اوکراین در مورد این کشور، بدون مشارکت اتحادیه اروپا در مورد اروپا و بدون مشارکت اعضای ناتو در مورد این پیمان تصمیم‌گیری نخواهیم کرد».

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری رویترز و فرانسه/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG