لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

روسیه: تحریم‌های تازه آمریکا اثری بر همکاری‌های مسکو با تهران ندارد


دیمیتری لاوروف و محمدجواد ظریف، وزرای خارجه روسیه و ایران در جریان دیدار ماه ژوئیه ظریف از مسکو
دیمیتری لاوروف و محمدجواد ظریف، وزرای خارجه روسیه و ایران در جریان دیدار ماه ژوئیه ظریف از مسکو

روسیه می‌گوید تحریم‌های تازه ایالات متحده علیه ایران هیچ تاثیر سیاسی یا عملی بر روابط تهران و مسکو و هیچ اثری بر همکاری روسیه با جمهوری اسلامی نخواهد داشت.

این موضع‌گیری سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه، روز سه‌شنبه، اول مهرماه، پس از آن بیان می‌شود که آمریکا روز دوشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه وزارت دفاع و سایر بخش‌های درگیر در برنامه هسته‌ای و تسلیحاتی ایران وضع کرد.

این تحریم‌ها از آن رو وضع شده‌اند تا موضع واشینگتن مبنی بر بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران در چارچوب فعال شدن «مکانیسم ماشه» را تقویت کند.

مکانیسم ماشه سازوکاری پیش‌بینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که به طرف‌های برجام اجازه می‌دهد در صورت تخطی ایران از تعهداتش، بازگشت خودکار همه تحریم‌های بین‌المللی را که تعلیق آنها موضوع این قطعنامه است، درخواست کنند.

کشورهای عضو توافق هسته‌ای می‌گویند آمریکا از برجام خارج شده و نمی‌تواند از این مکانیسم استفاده کند، ولی وزیر خارجه آمریکا می‌گوید از آنجا که این کشور در قطعنامه ۲۲۳۱ مشارکت داشته، همچنان می‌تواند برای فعال‌سازی این سازوکار درخواست دهد.

وزارت خارجه روسیه دو روز پیش نیز اعلامیه ایالات متحده مبنی بر بازگشت مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را «غیرقانونی» و «غیرقابل قبول» دانسته و آن را محکوم کرده بود.

تحریم‌های تازه آمریکا علاوه بر وزارت دفاع ایران، شامل برخی دانشمندان سازمان انرژی اتمی ایران و حتی نیکلاس مادورو، رئيس ‌جمهوری ونزوئلا، نیز می‌شود که از سوی مقام‌های دولت آمریکا متهم به همکاری با حکومت ایران است.

آمریکا در حالی به دنبال بازگشت همه تحریم‌ها و فعال شدن مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی است که متحدان اروپایی این کشور و نیز چین و روسیه با این اقدام مخالف هستند.

اتحادیه اروپا از تصمیم آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران عمیقا اظهار تاسف و تاکید کرده که اين اتحادیه هنوز از برجام حمایت می‌کند.

این اتحادیه در عین حال از ایران خواسته تا «بلادرنگ به اجرای کامل تمامی تعهدات خود در قبال برجام بازگردد».

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، هم روز سه‌شنبه گفت که تحریم‌ شدن مقام‌های این سازمان «هیچ گونه تاثیری در روند فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ایران ندارد».

بر اساس فهرست اعلام شده از سوی مقام‌های دولت آمریکا و وزارت خزانه‌داری این کشور، محمد قنادی مراغه، بهروز کمالوندی، جواد کریمی ثابت، حمیدرضا قدیریان، احمد اصغری شیوایی و پژمان رحیمیان از جمله افراد مرتبط با سازمان انرژی اتمی ایران هستند که به فهرست تحریم‌ها افزوده شده‌اند.

بهروز کمالوندی،‌ سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران و جواد کریمی ثابت، محمد قنادی مراغه و پژمان رحیمیان، معاونان این سازمان هستند.

از سوی دیگر سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، هم گفته در صورت حمله احتمالی آمریکا، پاسخ ایران «کوبنده و بدون لحظه‌ای تردید» است.

وی افزود که حکومت ایران در صورت وقوع چنین رویدادهایی با استناد به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد به «دفاع مشروع» خواهد پرداخت.

این اظهارنظر در حالی مطرح می‌شود که در روزهای اخیر گزارش یا اظهارنظری درباره احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران منتشر نشده است.

پس از مخالفت آلمان، بریتانیا و فرانسه، متحدان آمریکا برای بازگشت همه تحریم‌ها علیه ایران، مقام‌های آمریکایی اعلام کرده بودند که ایالات متحده حق استفاده از مکانیسم ماشه را برای خود حفظ کرده و برای استفاده از آن، نیازی به اجازه دیگران ندارد.

منابع: رویترز و رادیوفردا/ ب.ب./ ف. دو.

XS
SM
MD
LG