لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۱

روسیه لغو معافیت‌های هسته‌ای ایران و خروج آمریکا از پیمان «آسمان‌های باز» را خطرناک خواند


ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه

در پی خروج ایالات متحده از یک پیمان کلیدی نظامی با روسیه و لغو معافیت فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران از تحریم‌ها، مسکو تاکید کرد که واشینگتن وارد یک مسیر خطرناک و غیرقابل پیش‌بینی شده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، این اظهارات را پس از آن ایراد کرد که واشینگتن از تصمیم خود برای لغو معافیت‌‌‌های موردی خبر داد که علی‌رغم تحریم ایران همچنان برای کشورهای عضو برجام قائل بود. بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه پنج قدرت جهانی هستند که از توافق هسته‌ای با ایران دفاع می‌کنند و در آن باقی مانده‌اند.

مقامات ایالات متحده همچنین اعلام کرده‌اند که واشینگتن از پیمان موسوم به «آسمان‌های باز» خارج می‌‌شود، پیمانی که به امضاکنندگان اجازه می‌داد بتوانند با اعلام قبلی، پروازهای تجسسی بر فراز آسمان کشورهای عضو پیمان انجام دهند.

خانم زاخارووا به خبرنگاران گفت: «اقدامات واشینگتن بیشتر و بیشتر خطرناک و غیرقابل پیش‌بینی می‌شود.»

او با متهم کردن واشینگتن به تضعیف امنیت بین‌المللی گفت که «ماهیت این رفتار کاملا آسیب‌زاست».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین آمریکا را به خاطر خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و عدم تمدید پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای موسوم به «استارت نو» هدف انتقاد قرار داد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، دو سال قبل نیز واشینگتن را از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران خارج کرد. واشینگتن روز هفتم خرداد اعلام کرد که معافیت‌های تحریمی باقی مانده برای پروژه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تمدید نخواهد کرد.

این معافیت‌ها شامل همکاری در زمینه تغییر کاربری نیروگاه آب سنگین اراک، تدارک سوخت هسته‌ای برای رآکتور تحقیقاتی تهران و انتقال ضایعات و زباله‌های هسته‌ای از ایران به خارج از کشور بود.

این اقدام واکنش ایران را در پی داشت که آن را «در ادامه نقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت» دانست.

مجید تحت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، در صفحه توئیترش نوشت که وزیر خارجه آمریکا «با تحمیل جریمه برای اجرای حتی مفاد هسته‌ای قطعنامه، آخرین ضربه را [به برجام و قطعنامه شورای امنیت] وارد کرد».

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در پی توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در سال ۱۳۹۴ تصویب شد که مصوبه‌های قبلی این نهاد در تحریم ایران را باطل می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، ایرنا و رادیو فردا/ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG